Tuesday, 26 November 2013

Candi Arjuna & Dieng Plateau Theather

Candi Dieng itu terletak di atas Banjarnegara. Semua candi itu adalah candi Hindu. Setakat ini, yang ditemui di salah sebuah tempat, candi ini dibina pada angka tahun 808 Masehi. Tetapi para sarjana mengatakan kompleks Candi Dieng itu  dibangunkan sekitar abad 8-9 masehi berdasarkan perintah dari para raja pada masa dinasti Sanjaya.


Candi Dieng sendiri merupakan sebuah kompleks percandian. Maka, candi ini tidak hanya terdiri dari satu bangunan candi, melainkan terdiri dari banyak gugusan candi yang tersebar di beberapa lokasi yang agak berjauhan. Kompleks candi ini terdiri dari 3 kelompok gugusan candi dan 1 buah candi yang berdiri sendiri. Uniknya, semua kelompok candi ini dinamakan berdasarkan tokoh-tokoh  seperti  dalam kitab Mahabharata yaitu Kompleks Candi Gatotkaca, Kompleks Candi Arjuna, Kompleks Candi Dwarawati, dan satu lagi adalah Candi Bima yang bukan merupakan kelompok candi (berdiri sendiri).

Lawatan saya tertumpu kepada Kompleks Candi Arjuna, salah satu kompleks  percandian di Candi Dieng. Kompleks Candi Arjuna terdiri dari 5 candi yaitu Candi Arjuna, Candi Semar, Candi Puntadewa, Candi Sembadra, Candi Srikandi. Candi yang saya kunjungi adalah Candi Arjuna. Candi Arjuna merupakan candi utama di kelompok candi ini. Candi Arjuna berbentuk persegi berukuran sekitar 4 m2. Candi Arjuna berada di ujung paling selatan dan menghadap ke arah barat yang ditandai dengan adanya tangga pada sisi barat candi. Badan Candi Arjuna berada pada sebuah batur setinggi 1 meter.

 Bunga Kecubung (Angel's Trumpet)

 Kupu-kupu dan Bunga Rumput





Candi Gatotkaca


Dieng Plateau Theater
farahvii.blogspot.com

Rasanya tidak lengkap sekiranya anda tidak mengunjungi Dieng Plateau Theater. Anda akan disajikan dengan tayangan dokumentari bertajuk Bumi Kahyangan Dieng Plateau. Filem dokumentari itu mengambil masa lebih kurang 20 minit. Filem itu mengisahkan Dataran Dieng dan Peristiwa Tragedi Kawah Sinila. 


Rujukan.

Candi1001.blogspot.com

Farahvii. blogspot.com

26 comments:

  1. seram kalau melalui kawasan candi tu pada waktu malam..

    ReplyDelete
  2. Lawa la tempat ni abg. Abg memang selalu melancong ke?

    ReplyDelete
  3. Giorgio suke sgt Effect 3D pd Pic2 Bro ni... Terbaek (^_^)

    ReplyDelete
  4. lawa jugk tempat candi-candi nie...candi nie macam kuil ke abg din?? kalau sy pergi sana pun sy mesti nak masuk Dieng Plateau Theater supaya boleh paham dengan lebih lanjut pasal kawasan nie..

    Regards,
    -Strider-

    ReplyDelete
  5. wah header dah baru!
    cantiklah gambar
    bestnyalah kalau saya pun selalu juga dapat melancong =)

    ReplyDelete
  6. gambaran desa itu menyegarkan pandangan ...

    ReplyDelete
  7. wah cantik :)
    seronok tau kalau salu pergi cam nie

    ReplyDelete
  8. wow....... memng canti pemandangan kat candi tu..
    insaalah doakan semoga saya pun dpat p sana

    ReplyDelete
  9. dulu tahu daripada buku teks sejarah je.. hehe

    ReplyDelete
  10. Ni candi ni dulu dibuat pada zaman pemerintahan Kerajaan Srivijaya ke, Majapahit ye?

    ReplyDelete
  11. Ooo.. bunga kecubung namanya... banyak kat indon kan... kat Msia nie tak pernah nampak lagi.. :D

    ReplyDelete
  12. Pernah terbaca kisah tempat ini dulu.. seronok dpt ke sana.. best .. menabung sini.. :)

    ReplyDelete
  13. Cantik header bang Khairuddin.. tahniah.. :) :)

    ReplyDelete
  14. first time komen sini.. owh.. blog pasal travel travel ke?? kena baca selalu ni sbb saya pun kaki travellll... hehe.. btw,, nice pics!!

    ReplyDelete
  15. baru tau nama bunga tu...masa dekat kundasang banyak rietta jumpa...mcm mcm warna....chantik semuanya....

    tgk candi nie...teringin nak ajak partner ke lembah buajang...

    ReplyDelete
  16. kalau candi yg pernah dengar nama, cuma candi burobudur tu je.. hehehe

    ReplyDelete
  17. Allahuakbar !! cantik pemandingan teringin jgk nk pegi sana

    ReplyDelete
  18. Cemburunya saya apabila Tuan dapat berkunjung di tempat yang penuh sejarah.

    ReplyDelete
  19. Cantiknya pemandangan perkampungan kat situ...

    ReplyDelete
  20. zaza pun suka jgk tgk tempat2 mcm ni.. cantik sungguh :)

    ReplyDelete
  21. wowo... amazing sangat tempat ni even ni adalah candi yang di buat oleh penganut agama hindu

    ReplyDelete
  22. Kuat betul pengaruh Hindu kat Jawa ...

    ReplyDelete