Friday, 1 November 2013

Pengorbanan Nabi Ismail Part 1


Pengorbanan Sempena Hari Aidil Adha
15 Oktober, 2013

Syukur alhamdulillah, apabila masing-masing telah  selesai proses potong, kerat dan cincang daging sebesar besen, terasa satu badan berbau lembu. Itu adalah penangan hari raya korban, kenangan indah yang tersemat jauh di sanubari. Kami sekeluarga beraya haji di Kampung Batak Rabit, Teluk Intan, Perak.. Enam (6) ekor lembu telah dikorbankan sempena hari yang mulia. 

Kami Keluarga yang besar

Anak-anak buah



Ipi, Mak dan Naim

Wajah-wajah tersayang

Adik beradik

Cinta bersama Mat Bunga

Anak beranak

Lembu Korban Pertama

Lembu Korban kedua

Lembu Korban Ketiga

Lembu Korban Keempat

Episod  baru bermula















Episod berakhir dengan Pengorbanan Nabi Ismail


Mana lagi 2 ekor lembu ?. Babak ini ada sambungannya di episod yang akan datang. Penceritaan ini tidak berakhir di sini. . 

Akhir kata, pinjam pantun blogger Elih Japahar :

Putih-putih melati,
Merah-merah delima,
Siapa yang baik hati,
Kliklah iklan dengan rela.

Wasalam,terima kasih.



































11 comments:

  1. Replies
    1. Baju ditempah khas sempena raya haji....sepakat bawa berkat.

      Delete
  2. Tak leh nak mengok waktu penyembelihan...mesti nangis..

    ReplyDelete
  3. wah...seronok giler bro..berkumpul satu family menjalankan ibadah kurban..

    Regards,
    -Strider-

    ReplyDelete
  4. dah lama x tgk org sembelih time korban, last tgk time kecik2 dulu kot..

    ReplyDelete
  5. Kampung kat Batak Rabit rupanya.. kampung teman pula kat Bagan Datoh jer. :)

    ReplyDelete
  6. terfikir juga sy, apelh yg terjadi dgn 2ekor lg lmbu, gmbar kt atas tu smpai 4 je..

    ReplyDelete
  7. hahaha.. pantun tu style..
    dh click.

    ReplyDelete
  8. Happy tu nampak dalam gambar-gambar ni.. Keluarga bahagia.. :)

    ReplyDelete