Monday, 18 November 2013

Puncak Bukit Sikunir Part II

Sikunir, Desa Sembungan, Kejajar, Wonosobo

November 2013

Bahagian ini menceritakan detik-detik kami turun ke bawah di mana tempat kami memulakan pendakian dan terus ke tempat letak kereta. Ini merupakan pengalaman yang indah kerana mendaki dalam cuaca yang begitu dingin dan sejuk. Waktu solat subuh tadi pun begitu sejuk airnya hingga tidak terasa airnya. Kulit ke air pun tak terasa seperti kebas. 


 Turun ke bawah, jalannya bertanah hitam jenis larva







 Salah satu bukit yang menjadi hentian untuk menikmati terbitnya mentari, bawah daripada hentian kami.  



Jalannya jalan batu batan



 500M ke Puncak Sikunir

 Pokok Kentang

 Ubi Kentang

 Turun ke bawah, kelihatan Telaga Cebong dan tempat letak kereta

  Telaga Cebong

 Cili Dieng

 Cili ini hanya terdapat di Dieng. Cili begitu istimewa kerana tanah jenis larva Dieng.  

 Bawang

 Kelihatan Telaga Cebong dan tempat letak kereta 




10 comments:

  1. canti sungguh permandangannya.. sangat teringin hendak mendaki..tapi belum ada kesempatan..

    ReplyDelete
  2. orang cakap, tanah larva ni subur..

    ReplyDelete
  3. udara mesti nyaman dan sejuk ni di sini...

    ReplyDelete
  4. Nampak nyaman tempatnya.. tanah larva mmg subur. T kasih diatas perkongsian.. :)

    ReplyDelete
  5. laluan berbatu tu nampak macam licin dan sukar je kan. Tapi, pemandangan sekeliling cukup memukau! :)

    ReplyDelete
  6. Tanah gunung berapi ni memang subur. Tanam hapa pun, semuanya menjadi. Seronok kalau berkebun kat tanah yang subur macam tu.

    ReplyDelete
  7. Seronoknya tengok gambar-gambar ni.

    ReplyDelete
  8. wah...cantk betul tempat nie..boleh hilang penat lepas redah hutan...

    Regards,
    -Strider-

    ReplyDelete