Monday 17 February 2014

Masjid An Nurumi & Candi Prambanan di Yogyakarta

Menyambut kedatangan Nassier dari Australia.

Masa ini masa yang menggembirakan kerana bertemu dengan anak Nassier dari Australia. Kami menjemputnya di Adisutjipto International Airport, Yogyakarta.  Kami singgah di Masjid An Nurumi, Candisari Tirtomartani, Kalasan, di Yogyakarta untuk menunaikan kewajipan. 

Masjid An Nurumi adalah masjid kecil di tepi jalan Jogja-Solo. Kubah atapnya mirip bangunan di Moscow, Russia.  Ada juga yang menggelarnya Masjid Permen, sebab kubahnya warna-warni mirip permen lolipop. Masjid ini adalah unik dan mirip bangunan Kremlin di Rusia. Sejarah Masjid ini didirikan pada tahun 2005 dan siap dua tahun kemudian. Seni bina dikatakan mendapat ilham daripada sebuah bangunan gereja di Lapangan Merah Rusia iaitu Gereja Katedral Sait Basil di Rusia. 



Selepas itu, saya langsung ke Candi Prambanan,di kecamatan Prambanan, Klaten iaitu lebih kurang 17 kilometer timur laut Yogyakarta selepas dari Adisutjipto International Airport.

Berikut adalah sumber tentang Candi Prambanan yang dipetik dari : (http://id.wikipedia.org/wiki/Candi_Prambanan)

Candi Prambanan atau Candi Rara Jonggrang adalah kompleks candi Hindu terbesar di Indonesia yang dibangun pada abad ke-9 masehi. Candi ini dipersembahkan untuk Trimurti, tiga dewa utama Hindu yaitu Brahma sebagai dewa pencipta, Wishnu sebagai dewa pemelihara, dan Siwa sebagai dewa pemusnah. Berdasarkan prasasti Siwagrha nama asli kompleks candi ini adalah Siwagrha (bahasa Sanskerta yang bermakna 'Rumah Siwa'), dan memang di garbagriha (ruang utama) candi ini bersemayam arca Siwa Mahadewa setinggi tiga meter yang menujukkan bahwa di candi ini dewa Siwa lebih diutamakan.
Kompleks candi ini terletak di kecamatan Prambanan, Sleman dan kecamatan Prambanan, Klaten, [1] kurang lebih 17 kilometer timur laut Yogyakarta, 50 kilometer barat daya Surakarta dan 120 kilometer selatan Semarang, persis di perbatasan antara provinsi Jawa Tengah dan Daerah Istimewa Yogyakarta.[2] Letaknya sangat unik, Candi Prambanan terletak di wilayah administrasi desa Bokoharjo, Prambanan, Sleman, sedangkan pintu masuk kompleks Candi Prambanan terletak di wilayah adminstrasi desa Tlogo, Prambanan, Klaten.
Candi ini adalah termasuk Situs Warisan Dunia UNESCO, candi Hindu terbesar di Indonesia, sekaligus salah satu candi terindah di Asia Tenggara. Arsitektur bangunan ini berbentuk tinggi dan ramping sesuai dengan arsitektur Hindu pada umumnya dengan candi Siwa sebagai candi utama memiliki ketinggian mencapai 47 meter menjulang di tengah kompleks gugusan candi-candi yang lebih kecil.[3] Sebagai salah satu candi termegah di Asia Tenggara, candi Prambanan menjadi daya tarik kunjungan wisatawan dari seluruh dunia.[4]
Menurut prasasti Siwagrha, candi ini mulai dibangun pada sekitar tahun 850 masehi oleh Rakai Pikatan, dan terus dikembangkan dan diperluas oleh Balitung Maha Sambu, di masa kerajaan Medang Mataram.














22 comments:

  1. kubah tu macam kat rusia la plak.. heheh

    ReplyDelete
  2. salam. teringin nak ke indon lg. dulu pernah ke padang panjang..

    ReplyDelete
  3. Wah!!!! uniknya.... In Shaa Allah... ada rzeki Abak nak pgi jugak ni..pnah tngokny dalam tv..hehe

    ReplyDelete
  4. tak pernah sampai. selalu tengok gambar je. jeles.
    :p

    ReplyDelete
  5. Bestnyer..nk pergi juga..

    ReplyDelete
  6. cantik rekabentuk kubah tu, colourful..

    ReplyDelete
  7. salam en din...gambo kat kuching waterfront tu ambik guna kamera ape?

    ReplyDelete
  8. waa.. bestnya travel kesana kesini, mama cuci mata sahaja nampaknya

    ReplyDelete
  9. Oh uniknya masjid tu..sama macam kat rusia hehe

    ReplyDelete
  10. cantiknya masjid tu ya...melihat senibina lama yg unik agaknya terfikirkah apakah pernah wujud manusia prasejarah zaman batu...sedangkan nabi Adam alaihissalam Allah turunkan dari syurga...

    ReplyDelete
  11. senibina yg cantik.. wah... bestnyee :)

    ReplyDelete
  12. kelakar tgk penutup kepala tu...utk keselamatan eh :-)

    ReplyDelete
  13. wah menarik halus buatan seni binanyer !

    ReplyDelete
  14. cantik tempat nie...

    Regards,
    -Strider-

    ReplyDelete
  15. masam saya pergi yogya tak pergi candi parambanan sebab katanya tutup pembaikan. Saya pergi ke candi borobudur.

    ReplyDelete
  16. Memang nampak kelainan kubah masjid tu dengan negara kita kan.

    ReplyDelete
  17. Mmg dah mcm kat rusia kubah tu.. nice sharing.. best.. :)

    ReplyDelete
  18. Yup macam kubah kat russia lak... tapi kat candi tu cam seram jer

    ReplyDelete