Thursday 4 September 2014

Beautiful Guilin1 : Perjalanan yang indah

Kenangan manis di sepanjang merdeka ke 57 : Di sini lahirnya sebuah cinta.

Kedudukan Guilin di Peta China
www.tom-kuu.blogspot.com

Kali ini saya ingin menulis tentang Guilin, China. Guilin sebuah kota yang indah. Berguling-guling sampai juling di Guilin. Bagi saya, Guilin digambarkan sebagai Green Hill, Clear Water, Enticing Cave and Alluring Lake. 

Perjalanan dari  KLIA 2 ke Liangjiang International Airport mengambil masa lebih kurang 4 jam. Semua urusan Imigresen berjalan lancar dan agak cepat. Kami bertolak jam 7.00 pagi sampai di sana jam 11.00 pagi. Jangan lupa apply visa. Kemasukan ke negara China memerlukan visa.

Guilin terletak di Utara Guangxi. Guilin berjiran dengan Guangdong di sebelah timur , Hunan dan Guzhou di sebelah timur, Yunnan di sebelah barat dan Vietnam di sebelah selatan. Kedatangan kami di sambut oleh tour guide, En Charlie. Sekarang adalah kira-kira 31 darjah Celsius di Guilin. Cuba bandingkan dengan cuaca kita di Kuala Lumpur pada masa yang sama adalah 27 darjah Celsius. Lebih panas berbanding dengan tempat kita. Musim panas di Guilin sekarang. Kami berada di sana dari 30 Ogos 2014 sehingga 2 Sept 2014. Jadi, kami menghabiskan hari merdeka di sini. Maka banyaklah kenangan manis sepanjang hari merdeka ke 57 di Guilin. Kan, hujan emas di negeri orang baik lagi hujan batu di negeri sendiri.

Kami menaiki bas mini dari airport ke bandar Guilin lebih kurang 18 km dan mengambil masa lebih kurang 50 minit. Pakej kami terdiri daripada 8 orang dari dua buah keluarga. Kumpulan yang kecil. Kalau ikut pakej terpaksalah layan ke macam-macam kilang jualan seperti Tea factory, Silk factory, Jade factory, dan Bamboo factory. Layan je. Ini antara perkara yang tak dapat dielakkan. Waktu Malaysia dan Guilin adalah sama. Senang kan.

Guilin destinasi impian. Memang superb, view cantik gila. Walaupun bukan waktu spring atau autumn. Yang tak bestnya Kerajaan China dah blok Facebook, blog dan Twitter. Terpaksa guna Instagram yang tak best sangat. Hiburkan hati dengan cuci-cuci mata, pasal orangnya sentiasa ramai di mana-mana kita berada. Terjuling mata pasal terguling-guling gigil gigil kome menahan mata.

Camel-Humps-shaped Hills


29 comments:

  1. alaaa...itu je...baru nk start 'enjin' dah bersambung...baru seronok nk baca..mahu 30 episod x habis lagi ni kan hehehe..larik!!!!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Barulah ada mood nak komen...saya pun tertunggu-tunggu macam JM, Siaplah mungkin sampai berpuluh episod... hehe. Saya pulak en Din... memang tak ada entry kalau tak jalan-jalan...

      Delete
    2. Saya pun macam Mie juga...baru ada mood nak komen sebab ada penceritaan dan digambarkan perasaan Sang Pengembara dalam perjalanannya itu.

      Guilin memang tempat yang saya nak pergi. Semasa saya tinggal di Beijing dulu, saya cuba nak ke Guilin naik keretapi, tapi sampai juling tak dapat-dapat tiketnya.

      Betul tu Muhammad Khairuddin, kalau kita ikut pakej, kilang-kilang, kedai-kedai yang tak ingin kita pergi terpaksa dilayan. Ini cara di China.

      Guilin memang cantik. Ada sungai, gunung, kampung, gua, 'Elephant Trunk', kan?

      Delete
    3. Naramas memang cantik dan gah 'Elephant Trunk' tu.....Guilin viewnya awesome.

      Delete
    4. En Din... buatlah entry panjang-panjang, baru puas baca. Tak payahlah sampai banyak sangat episode, sebab baca senafas je dah habis. Setuju tak JM dan NA... hehe

      Delete
  2. Menarik... nak tahu lebih lagi ni.. :)

    ReplyDelete
  3. Woww... Guilin... pasti menarik pemandangannya...

    ReplyDelete
  4. Sambung cepat-cepat ue abang MKL. .hehe

    ReplyDelete
  5. saspen saspennn... heheheee~ XD

    ReplyDelete
  6. Eh pendeknya... Mohon sambung lagi

    ReplyDelete
  7. Tak sabar menunggu entry berikutnya :D

    ReplyDelete
  8. dia pi simpan gambar ni ... tak sabar nak tggu next entry .

    ReplyDelete
  9. Wah En Din dah balik dari China. ;)

    ReplyDelete
  10. Tak sabarnak tengok gambar...intro dah superb ni..

    ReplyDelete
  11. Wah seronoknyer dpt melihat bumi Allah di guilin.. X sabar menanti smbungan citer dgn tuan..

    ReplyDelete
  12. Salam, silent reader saya ni..he..he.. x pernah ke guilin..so, nk baca citer seterusnya ni..org kata memang cantik sini...hujung bln 8 kat sana cuaca mcm mana?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terima kasih daun keladi. Hujung bulan 8 cuaca di sana sangat panas. Lebih panas dari Malaysia. Pasal Guilin adalah negara 4 musim. Biasanya negara 4 musim, musim panasnya lebih panas daripada negara yang tidak bermusim.

      Delete
  13. Saya baru ambik feel nak baca dan komen sekali dah hbs entrynya. Sambung pls en din

    ReplyDelete
  14. laman sosial di block kat sana erk? sayangnya...klo yumida aktif berFB
    syoknye merantau sana sini
    nak ikut

    ReplyDelete
    Replies
    1. Laman Sosial dari US diblok. Deme tak sehaluan dgn US. Kalau lama sangat tak dapat berface book dgn kawan-kawan maya kita.

      Delete
  15. ikut tour guide seronok jg, takde letih sangat..keluar hotel, dah ada transport menunggu, just sit down and enjoy the beautiful Guilin..

    China and Rusia tak geng dgn US, so whatever social media US-based kena block, mereka ada their own social media..

    ReplyDelete
  16. Akhirnya entry ke Guilin yang ditunggun-tunggu muncul juga Pak Lim. Siap-siap baca entry berepisode-episode seperti biasa dengan Pak Lim style..lah...hehe.

    ReplyDelete
  17. la awat sikit aje cite
    ni mesti banyak episod lepas ni
    anyway kenapa kerajaan China block kebayakkan laman sosial
    curious saya

    ReplyDelete
  18. Tahniah en Khairuddin dapat menyaksikan dan melancong keluar negara. Teringat Saiful Nang juga ada buat pakej melancong ke guilin ini

    ReplyDelete
  19. Seronoknya dapat jalan-jalan tengok tempat orang.

    ReplyDelete