Friday, 17 April 2015

Rumah Api, Muzium Sejarah dan Lotong Bukit Malawati


Kuala Selangor

Saya telah banyak melancong sama ada dalam atau pun luar negara. Bukit Malawati kuala Selangor adalah antara tempat yang paling saya suka.Saya merindui suasana persekitaran dan lotong-lotong di situ.

Terkenang seketika. Dalam melakukan kebaikan, kadang kala bersamanya datang keburukan. Tetapi, di saat melakukan keburukan, tidak ada bersama kebaikan. Seumpama ketika kita menanam padi, rumput ikut tumbuh. Tapi saat kita menanam rumput, tidak pernah tumbuh padi.

Jangan pernah merasa bosan melakukan kebaikan, walaupun tidak sempurna di mata manusia. Sesungguhnya perbuatan itu dilakukan dengan keikhlasan kerana Allah swt, sungguh itu akan terlihat lebih sempurna pada pandangan Allah. 

Bukan sahaja kebaikan sesama manusia tetapi kebaikan terhadap alam sekitar dan haiwan. Terutamanya lotong-lotong yang berjaya menambat hati saya.

Rumah Api Bukit Malawati

 Cantiknya trem

 Aku dan Rumah Api

 Bestnya menaiki trem

 Suasana yang begitu indah menusuk sukma daku

Pintu masuk  Muzium Sejarah Daerah Kuala Selangor

Anda perlu masuk ke dalam Muzium Sejarah untuk mengetahui Sejarah Negara Selangor

 Pokok Mentangau banyak dikaitkan dengan kewujudan nama Kuala Selangor masyarakat setempat.

 Lotong dan anak comelnya

 Lotong dan Meriam

Nun Kejauhan Kelihatan  Selat Melaka

Lotong dan Abam Sado

23 comments:

  1. kak ingatkan tadi bnyak dijual lontong di situ rupanya monyet ekor panjang...tempat kak monyet ni disebut lutong.

    ReplyDelete
  2. Ingat lagi dulu2 boleh naik tanpa guna trem. Masa tu tak ramai pengunjung macam sekarang ni...
    Dari dulu sampai sekarang masih banyak lotong2 tu...dah generasi keberapa lah agaknye...

    ReplyDelete
  3. wah. best. banyak pegi tempat2 menarik.. :)

    ReplyDelete
  4. Suka tengok permandangan lotong kat meriam tu.. klasik.. :) :)

    ReplyDelete
  5. Anak lotong tu cantik.. warna dia ceria.. :)

    ReplyDelete
  6. Wah menarik.... xpernah lagi sampai sini

    ReplyDelete
  7. Replies
    1. Ada masa dan peluang kena pi lawat lotong-lotong yang menawan hati...

      Delete
  8. Sekali baca tajuk ingatkan lontong. Dua kali baca lotong rupanya. Kena check mata lepas ni agaknya. Hehehe..

    ReplyDelete
  9. Nice place. Rare pula color monyet warna oren tu hahaha. Lontong sana is the best!

    ReplyDelete
  10. hahaha.. mana datang tetiba abam sado tuh.. hehehe

    ReplyDelete
  11. banyak kali lalu tapi belum pernah singgah lagi..kesiankan.

    ReplyDelete
  12. Saya suka tengok lotong sebab matanya bulat :)

    ReplyDelete
  13. pernah lalu sini semasa nak ke tanjong karang.... tapi tak singgah.

    ReplyDelete
  14. Abam Sado yang cool...jinak2 lotong di sini..kalau saya dah cabut lari..

    ReplyDelete
  15. jinak ka MKL kalau di penang monyet-monyet kerap ambil makanan dari kita dan lari

    ReplyDelete
  16. unlce.. share la tips ambil gmbr lawa2.. jeles ni gambar semua cecantik..

    ReplyDelete
  17. eh.. baru tau nama dia lotong. dulu blogging tulis monyet muka lain :p

    ReplyDelete
  18. kenapa anak lotong tu warna oren.ibunya hitam..mesti 'mix' dengan bapa mat saleh nih

    ReplyDelete
  19. Assalam,
    laaaaaaaaaaa
    pestime nengok anak & ibu tak sama warna he3

    p/s : scary gambor last lotong ateh pala orang tuuuuuuuu

    ReplyDelete