Monday, 4 May 2015

Gerai Asam Pedas Parit Jawa

Parit Jawa, Muar

Muar terkenal dengan masakan asam pedas. Anda perlu singgah di Gerai Asam Pedas Parit Jawa, Muar. Di kawasan ini terdapat banyak pilihan. Di antara gerai-gerai di sini, saya suka Gerai Pak Yahya Asam Pedas dan Warung Dalisa.

Gerai Pak Yahya Asam Pedas terletak di antara sebarisan gerai dan paling hujung sekali. No Handset Pak Yahya 0122551762. Anda kena datang awal, gerai dibuka seawal pukul 11.00 pagi sampai habis dijual. Biasanya, menjelang pukul 2.00 petang dah habis dijual. Hari itu, saya lewat dan terpaksa makan di Warung Dalisa.

Asam Pedas Pak Yahya biasanya berharga RM13.00 satu set. Anda mesti makan panas. Saya suka makan ikan merah atau ikan nyok nyok masak asam pedas, sayur kubis, nasi putih dan sirap limau ais. Harga adalah berpatutan mengikut saiz ikan yang dipesan.  

Untuk sampai ke sini, anda boleh menggunakan Jalan Temenggong Ahmad atau Jalan Abdul Rahman. Gerai ini adalah kira-kira 15 kilometer dari bandar Maharani Muar, Johor.

 Gerai Asam Pedas Parit Jawa terletak berhampiran dengan Jeti Nelayan Parit Jawa.

 Bumbung Coklat itu adalah salah satu gerai asam pedas

Ikan masak  Asam Pedas segar di sini kerana terletak berhampiran dengan kampung nelayan

 Begitu indahnya panorama di sini sambil menikmati hidangan ikan masak asam pedas

 Bot-bot nelayan

 Nelayan, bot dan laut

 Ikan Nyok Nyok Masak  Asam Pedas

 Saya suka makan juga di Warung Dalisa

33 comments:

  1. asam pedas johor ni mmg sedap apalagi dimasak dengan ikan segar yang baru naik dari laut..cantiknya view perkampungan nelayan di sini.

    ReplyDelete
  2. Sedap je nampak ikan pedas tu..lapar plak

    www.mytravellicious.com

    ReplyDelete
  3. mesti manis ikannya..fresh from the sea..

    ReplyDelete
  4. ikan nyok nyok asam pedanya bikin ngileerr Pak Lim. lihat gambarnya saja sudah bikin ngiler. apalagi makan aslinya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. pernah mkn x ikan nyok nyok tu mas?

      Delete
  5. ikan nyok nyok asam pedasnya bikin ngiler Pak Lim. terbayang kenikmatannya makan dengan ikan nyok nyok asam pedas di parit jawa.

    ReplyDelete
  6. menarik nama tempatnya Pak Lim . Parit Jawa. Banyak orang jawa kah di situ Pak Lim ?

    ReplyDelete
  7. kalau ikannya langsung dr nelayan memang terbaik Pak Lim. ikan masih segar langsung dari laut. saya suka makan ikan segar di Pangandaran.

    ReplyDelete
  8. kalau asam pedas saya suka ikan pari atau ikan mayong..tapi memang sedap makan kat sini..dah pernah try

    ReplyDelete
  9. SA suka cari ikan fresh kat sini kalau balik bercuti rumah adik....seronok sebab macam2 ikan fresh boleh dapat...

    ReplyDelete
  10. Tengok je pun dah tahu memang sedap. Fuh!

    ReplyDelete
  11. nak gi jengok kedai makan ni..dah lama x merasa asam pedas johor atau melaka...

    ReplyDelete
  12. Saya pernah makan di sini.. klu lalu muar mmg ada masa akan singgah juga. Memang marveles!!.. sedap.. :)

    ReplyDelete
  13. salah satu makan popular kat muar juga mee bandung. heheh

    http://www.adarain.com/

    ReplyDelete
  14. Nampak gaya nya kami kena terjah selatan.

    ReplyDelete
  15. Ikan nyok nyok tu ikan jahan ye brother?

    ReplyDelete
  16. Saya pernah sampai sekali di sini en Din... memang kaw asam pedasnya...

    ReplyDelete
  17. Ikan "Nyok Nyok", hehehe... syok pulak sebut nama local name ikan ni, nyok nyok... heheh ;3

    Asam pedas, sodappp~ ;3

    ReplyDelete
  18. trs tingat bot2 mcm ni kat kg dulu skrg da x de daa

    ReplyDelete
  19. Tkasih atas info yg dkongsi...

    ReplyDelete
  20. fullamak asam pedas johor memang terangkat :P

    ReplyDelete
  21. Wah...jalan² johor pulak ni.

    ReplyDelete
  22. aduhh sedapnya.. gambar cantik2

    ReplyDelete
  23. sedapnyer.. tempat yang memang tempat diakan.. tentuler sedap...

    ReplyDelete
  24. fuh.. Tgk asam pedas tu pun dh terliur..

    ReplyDelete
  25. Lama tak makan asam pedas...

    ReplyDelete
  26. Saya kurang suka mkn Asam pedas...

    ReplyDelete
  27. ikan nyok nyok..pelik je bunyi ..nak sebut pun malu hehehe...x pernah mkn dan tgk un ikang tu

    ReplyDelete
  28. woaaah.. CT bukan fan asam pedas tp tergoda pulak =P
    pernah makan sate saja pagi2 di bandar muar..

    ReplyDelete
  29. wah kapan yah bisa sampe sini hehe mantap euyy....

    ReplyDelete
  30. sejak ada highway , saya jarang lalu sini bila balik batu pahat ...

    ReplyDelete
  31. Assalam,
    sob3
    asam pedas
    sob3
    naaaaaaaaakkkk

    ReplyDelete