Tuesday 19 January 2016

Pelan Tindakan apabila kehilangan di Paris

Assalamualaikum, 

Mohammad Farid Hanafi di Paris

Tujuan teman siarkan cerita pick poket di Paris adalah sebagai peringatan dan pengajaran. Teman telah meminta izin dari penulis asal,Masriz Aziron Mansor. 

Semoga bermanfaat kepada sesiapa yang akan mengalami situasi seperti ini di masa depan. Pengubahsuaian telah dibuat oleh teman.

Saya telah  kena pick pocket Mei 2015 di Paris. Bukan kali pertama ke sana tetapi orang  kata kalau nak kena tu kena jugak. Sebelum ni pergi Paris sangatlah berhati-hati, pouch bag sentiasa di pinggang/melekap je di badan and mata meliar tengok sekeliling. Walaupun time ni dah travel almost a month di Europe, pouch bag itu elok je pakai kat badan tapi bila kat Paris, entah kenapa gatal tangan masukkan dalam backpack. Saya kena pick pocket dalam HRC Paris.

Apa yang ingin dikongsikan adalah tindakan anda apabila kena pick poket di Paris. Penceritaan saya adalah berdasarkan pengalaman di Paris. Modus operasi boleh digunakan di mana-mana sahaja.

Dalam kes saya, saya kehilangan wang tunai, credit/debit cards dan passport.

1- Hubungi kawan di Malaysia. Minta hubungi semua the respective banks untuk block all your cards for any transactions.

2- Cari balai polis berhampiran. Ada satu balai polis berdekatan dengan  area HRC. Malang sungguh, polis di sini tak reti Bahasa Inggeris. Nasib baik, ada seorang Mamat Paris ni tengah tunggu buat report juga. Mamat ini reti Bahasa Indon dan telah menjadi penterjemah. 

3- Sebaik sahaja selesai urusan dengan polis, bergegas ke kedutaan Malaysia. Masa itu adalah 4.30 petang dan kedutaan akan tutup jam 5 petang. Ada setengah jam lagi. Kami cuba dapatkan teksi tetapi mengalah kerana tahu memang tidak sempat sampai ke kedutaan Malaysia. Kami minum kopi untuk release tension. Sambil minum kopi, saya telah menghubungi seorang Staf Malaysia di kedutaan 
(0033632606184).She advised to go early in the morning, so that I can get the temporary passport before they close.

4- If you have a couple of days , it should be no problem. My flight was scheduled the next day, early morning. What you should do is to call the airlines centre or if you can go to the airport, try to change your flight. But there will be a penalty that you have to pay. (so nak tak nak kena bayar, nasib baik member ada cash lagi). Nasib baik ada flight ke KL malam esoknya.

5- Awal pagi terus ke airport CDG dulu, simpan luggage and sent my friend balik dahulu. Now masing-masing keseorangan, dah macam travel alone. Then I took a train terus ke Kedutaan Malaysia, tak susah mencari sebab dah dapat guide dari awal. 


Address : 2 Bis Rue Bénouville, 75116 Paris. Kalau dari Gare du Nord, jalan ke Barbès Rochechourt towards Port Dauphine amik Metro Line 2 (Blue). Turun di Port Dauphine. Jalan kaki dalam 450m.


6- Sampai sana, ada seorang Malaysian tengah isi borang, bila tanya dia, dia kena pick pocket jugak. Dalam sejam jugak tunggu giliran saya, then isi borang yang pelbagai, settled at 12pm. Clerk situ inform almost everyday Msian people datang and ask for temporary passport. Semua kena pick pocket! Sementara tunggu passport siap, you can go around area-area, ada bakery boleh makan-makan and mengopi.

7- 2.30pm pergi collect then terus pergi airport semula. Nak pergi shopping-shopping pun duit dah takde. 
..

8- Asingkan wang tunai/Cards/Passport. Jangan letak semua dokumen setempat terutama passport kita. 

9- Sampai sahaja di Malaysia, sila berurusan dengan imigresen untuk membuat semula passport. Passport yang ada hanya sementara (single journey only) Serahkan semua dokumen yang anda dapat dari Kedutaan berserta dengan report polis utk pengesahan.

Cadangan :
Letak passport/ kad kredit dalam sling bag kecil, sangkut kat leher dan letak dalam baju atau jacket. Wang tunai letak asing-asing. letak juga dalam kasut yang kita pakai. Pakai sekali dalam stokin, memang leper duit kita. Kat beg silang depan, letak juga wang tunai sikit, kamera dan handphone. Kalau nak ke samun, tak tau nak cakap apa lagi. 

Jangan lupa beli travel Insurance.

Kredit :  Masriz Aziron Mansor.

24 comments:

  1. takut juga ye..memang kes macam ni banyak berlaku kat negara-negara di Eropah.great sharing..thanks!actually gi mana2 pun kena ambil tahu kat mana kedutaan Malaysia so that boleh minta tolong if ada masalah

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yes.. i dh share juga dlm blog...
      Get to know contact number kedutaan... very important...
      Saatu lg... msti bt salinan muka depan passport as back up...
      Alwiz alwiz do dis

      Delete
  2. innalillah. T_T

    tips sy boleh bagi, pakai jaket yg ada poket kat dalam lagi2 kat bahagian chest. especially untuk perempuan, chest ni antara tmpt sensitif kan? so, effective utk simpan benda2 berharga.

    hanisamanina.com

    ReplyDelete
  3. Hebat banget copet di Paris ya. Sehati hatinya wisatawan ternyata kecopetan juga. Info menarik pak Lim.

    ReplyDelete
  4. Panduan yang sangat berguna ni en Din...

    ReplyDelete
  5. Bukan saja kat luar negeri...dalam negeri sendiri pun perlu beringat selalu... malang tak berbau..

    ReplyDelete
  6. hmm risau juga kita kehilangan wang n doc penting tika travel di negara asing mesti perlu sgt hati2 tu...

    ReplyDelete
  7. Lama tak melancong jauh2. Mungkin akan datang kena pergi melancong juga...

    ReplyDelete
  8. terima kasih atas nasihat and share penglaman nie..walaupun saya jarang travel tapi kadang2 bila travel, benda2 kena aware jugak...

    Regards,
    -Strider-

    ReplyDelete
  9. Good info. Rupanya bnyk btl pickpocket kt Paris ya...

    ReplyDelete
  10. ish...ngerinya pengalaman dia
    kalau happen kat saya...mau nangis ketakutan

    ReplyDelete
  11. Kayaknya emang sering ya, kejadian begini di Paris. Udah sering diperingatin sih. Btw, terima kasih sudah berbagi pengalaman :)

    ReplyDelete
  12. Pernah bekerja di Paris tahun 97 dulu. Tak taulah bila dapat ke sana lagi...

    ReplyDelete
  13. sangat bermanfaat untuk mereka yang nak ke paris

    ReplyDelete
  14. hai la ... best nya kalau dapat ke paris (verangan) ;)

    ReplyDelete
  15. Skrg ni nak pi paris dah wajib ada insurans travel...

    ReplyDelete
  16. thank you for sharing.. almost everyday kot ade yang kena pick pocket. memang kena hati hati no matter where we go kan.

    ReplyDelete
  17. thank you for sharing.. almost everyday kot ade yang kena pick pocket. memang kena hati hati no matter where we go kan.

    ReplyDelete
  18. perkongsian yang baik MKL....walaupun belum ke paris lagi....terima kasih

    ReplyDelete
  19. risaukan klu terjadi ick pocket tu... semoga Allah Ya HAfiz Ya Muhaimin menjaga melindungi dan memelihara anda di mana jua berada....

    ReplyDelete
  20. Kat Malaysia pun kena pakai tips nie, semua tempat kena jaga-jaga

    ReplyDelete
  21. Bagus info ni...gejala pick pocket ni sgt mengerunkan bagi traveler...kena beringat

    ReplyDelete
  22. salam perkenalan....sbnrnya kita kena sentiasa peka kan sbb kat memana je ada pick pocket ni...xkira lah bandar besar ke kecik ke...tp lg susah kalau kena kat tempat org...mintak jauh lah ..btw nice tips..and done following u...jemput singgah my blog ya bila free2

    ReplyDelete