Wednesday, 2 April 2014

Istano Basa Pagaruyung Kota Bukit Tinggi Siri 14

Jalan-jalan Mencari Kain Sulam di Bukit Tinggi Siri 14


Hari Kedua (Sebelah Petang)

Pagaruyung adalah negeri yang terletak di dekat Batusangkar, ibu kota kabupaten Tanah Datar, Sumatera Barat. Dahulunya, adalah ibu kota kerajaan Pagaruyung. Istano basa lebih terkenal dengan nama Istana Pagaruyung.  
Istana basa yang ada sekarang adalah replika daripada yang asli. Istano Basa asli yang terletak di atas bukit Batu Patah telah terbakar pada tahun 1804 akibat rusuhan berdarah. Istana itu telah didirikan semula dan terbakar kembali pada tahun 1966. Pada akhir 1970an, istana itu telah mula dibuka dan boleh dikunjungi oleh orang ramai. Sekali lagi pada tahun 2007, Istano Basa mengalami kebakaran hebat akibat di sambar petir di bumbung istana.

Istana ini telah terbakar beberapa kali. Sekali lagi Istano ini telah dibaiki dan  dibuka untuk orang ramai dan dirasmikan oleh Presiden BSusilo Bambang Yudhoyono pada 30 Oktober 2013. 

Kunjungan kami di luar bahagian hadapan Istana Pagaruyung






                         
                                        Kunjungan kami di dalam Istana Pagaruyung









Pemandangan di luar belakang Istana Pagaruyung




Pemandangan di belakang luar Istana Pagar





37 comments:

  1. menarik...:DDD cantik permandangan tu En.Khairuddin...

    ReplyDelete
  2. WAAhhh bestnyaa.. nak ikutt jugaakk .. hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Suatu hari nanti, ubai akan sampai jua. Insyallah.

      Delete
  3. cantik la struktur bangunan dia
    beznye..

    ReplyDelete
  4. bumbung dia mcm minagkabau kan? cantik...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Memang minangkabau. Itulah tempat asalnya orang minangkabau Malaysia.

      Delete
  5. sy tengok pemandangan sawah padi tu macam belakang rumah kat kampung ...masih lagi guna cara tradisional.

    ReplyDelete
  6. Subhanallah.. cantik sungguh permandangannya.. terpesona melihatnya.. mmg cantik..
    3x nuff.. :D

    ReplyDelete
  7. subhanallah memang cantik la.. macam minangkabau.. :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. Inilah tempat asal usul orang minangkabau Malaysia.

      Delete
    2. patutlah aiza tengok lebih kurang sama.. hehe.. klik-klik tabung juga.. digi, churp2, digi..

      Delete
  8. cantik2 semua pic...istana pagar ruyung unik sekali..senibina yg indah berseni..

    ReplyDelete
  9. lama ke MKL kat sini, dah berbelas episod ni
    tapi jujurnya saya tak jemu
    suka dengan gambar yang MKL ambil, cantik!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tak lama. Bertolak Jumaat pagi. Ahad pagi dah bertolak balik. Pergi banyak tempat. Penat je tapi seronok.

      Delete
  10. subhanallah memang menakjubkan tuan...
    seronoknya kalau dapat pergi sana juga...

    ReplyDelete
  11. bestnya berjalan.. teringin nak ke sana

    ReplyDelete
    Replies
    1. Moga tercapai hasrat di hati suatu masa nanti.

      Delete
  12. Kejap Semarang..pastu Broga Hilll..kemudian Bukit Tinggi semula..ponink JM tau heeee

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hahaha...JM. Semarang itu last entri pun. Broga Hill ada satu siri lagi. Bukit Tinggi tinggal siri terakhir iaitu rumusan dan jumlah perbelanjaan je.. Harap bersabar dengan saya.

      Delete
  13. Menariknya...teringinnya nak ke sini

    ReplyDelete
    Replies
    1. Moga tercapai hasrat di hati suatu masa nanti.

      Delete
  14. teringin.... tapi awok nak cover Perak dulu.... banyak lagi tempat tak habis pegi....... by the way tuan...... blog tuan awok letak dalam bloglist awok...... tq...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mana-mana. Masing-masing ada target tersendiri. Thank You.

      Delete
  15. Wah, sawah padinya sedang menghijau tu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dkt sini tak tentu..ada petak yg menghijau ada petak yg dah dituai..ini disebabkan setiap petak tu tuannya lain2, jadi ikut suka hati tuannya la..xmacam negara kita kan, kalau hijau semua hijau

      Delete
  16. Masa idah pergi dulu istana nie terbakar... masih dalam pembinaan semula... tak dapat la tengok... ;(
    Tapi husband idah pergi lagi selepas itu dia dapat la tengok pada ketika tu istana baru jer siap... interior belum penuh lagi... :) Bukit Tinggi ini adalah kampung halaman suami idah... asal amaknya urang minang... :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul tu idah..istana ni baru terbakar jadi org yg datang blh bergambar kat luar je tp masa kami pergi ni istana baru je buka beberapa bulan..rezeki kami dapat merasa masuk kedalam istana ni..wahhh bestnya kampung laman kat sini..mesti selalu dtg BT kan :D

      Delete
  17. pernahsekali mengorder kain sulam dari kawan yang ke sana untuk dibuat baju kebaya

    ReplyDelete
  18. Suka sangat Ida tengok bumbung tanduk terbau tu... minangkabau memang unik

    ReplyDelete