Sunday, 7 December 2014

Beautiful Guilin 25 : Banyan tree, Yuan and Elephant Hill Trunk


Banyan Tree Guilin.

Pokok Banyan di Tasik Banyan adalah salah satu tarikan yang anda harus lawati sekiranya anda berada di  Guilin. Keterangan adalah seperti berikut :

It is said that the banyan was planted in the Sui Dynasty (581-618) and has a history of over 1,300 years. Its age and towering beauty make this tree a must- see attraction in Yangshuo. The Big Banyan scenic area is just like a Chinese landscape painting, full of artistic inspiration. (http://www.cits.net) 

 Pokok Lambang Cinta dan Kebahagiaan. Apatah lagi, filem China 'Sanjie Liu' sebahagian pengambaran dibuat di sini, menambahkan suasana romantik kepada pokok ini.

 
Secara legendanya, pokok ini adalah saksi kepada percintaan antara Sanjie Liu dan kekasihnya A'niu. Kisah percintaan adalah bagaikan Uda dan Dara bagi masyarakat Guilin. 

Begitu banyaknya kayu-kayu sokongan di sekelilinginya.

Zhongguo Renmin Yinhang

20 Yuan

Cari Persamaan antara duit 20 Yuan di atas dengan gambar ini.

 Sudah tentu anda telah mendapat jawapannya.

20 Yuan China adalah lambang bukit bukau batu kapur Guilin.

Elephant Trunk Hill, Guilin

Elephant Trunk Hill adalah satu lagi tempat yang harus anda lawati. Bukit ini adalah simbol bandar Guilin. Mendapat nama kerana bentuk rupanya seperti gajah sedang minum air.

Keterangan lebih lanjut adalah seperti berikut :
Elephant Trunk Hill is located on the western bank of Li River. The shape of the hill is just like a huge elephant drinking water from the river with its trunk, thus the mountain was named so.
Shui Yue Cave (Water Moon Cave) is between the trunk and the legs, which is a semi-round cave penetrated by water. The inverted reflection of the cave in water plus the part above forms a full moon. This phenomenon is unique and many laudatory inscriptions were found on the wall inside the cave. Visitors can boat through the cave to the river. (http://www.travelchinaguide.com)

 www.topguilintravel.com

www.Chinatour.guide.com

19 comments:

  1. Asalam wow!! hebat traveling ni..sanga terang gambar..tahnia ya syukur sujud atas peluang melancong

    ReplyDelete
  2. Subhanallah indahnya ciptaan Allah. Jauh perjalanan luas permandangan
    pokok yang sangat unik
    dan bukit dan permandangan yang cantik...

    ReplyDelete
  3. Baru tahu ttg maklumat ini.. Pernah melihat duit tu tetapi tak pernah tahu tth suasana itu adalah di mana. T kasih atas perkongsian yg menarik ini. Nice sharing.. :)

    ReplyDelete
  4. unik nampaknya pokok banyan ni...

    ReplyDelete
  5. cantik view di Guilin sehingga diabadikan dlm matawang China..

    ReplyDelete
  6. Banyak sungguh tempat menarik di Guilin ni...

    ReplyDelete
  7. Suasana permandangan sungguh indah... gambar yg dirakam pun sgt cantik... suka tengok.. :)

    ReplyDelete
  8. suka gambar yang last tu..cantikkkkkk...

    ReplyDelete
  9. seronoknya ^_______^ cantik pemandangan.

    ReplyDelete
  10. kenapa x de gambar elephant runk hill tu..dulu JM sempat snap beberapa keping :-)

    hari tu tour guid ada tunjuk view bukit batu kapur yg ada dalam duit 20 Yuan tu :-) sempat ambil pic semasa di atas Cruise

    ReplyDelete
    Replies
    1. Lalu je....tak sempat tangkap gambar elephant trunk hill.

      Delete
  11. alamak!!..sekarang comment will be publish after approval eh :-)

    ReplyDelete
  12. sukalah tengok gambar kat sini =)

    ReplyDelete
  13. Dalam nota Yuan/ke Renminbi pemandangan di Guilin lah kan??

    #projek2ribu

    ReplyDelete
  14. Suka tempat begini... mendamaikan... jauh dari hiruk pikuk bandaraya...

    ReplyDelete