Sunday, 15 February 2015

Kenangan indah di zaman kanak-kanak

Port Dickson, Negeri Sembilan

Sebahagian zaman kanak-kanak saya dihabiskan di Port Dickson. Port Dickson sekarang tidaklah seperti sekarang. Sekarang telah kehilangan segala nostaglia yang saya dirindui. 

Kenangan yang  indah adalah mandi sungai bersama-sama kawan-kawan tidak mengira waktu. Entah ke mana hilangnya. Berjalan merata kampung. Mandi di sungai atau di parit bersama-sama kawan-kawan. Tidak ada siapa yang larang. Berjalan merayau dari hujung kampung ke satu hujung yang lain. Hati sungguh meloncat riang pada waktu itu.


   Sungguh riang gembira bersama-sama kawan-kawan

  Terasa bebas bagai burung berterbangan di angkasa raya

Ingin menjadi seperti kanak-kanak zaman dahulu. Mak ayah pun tidak kisah ke mana hilang anaknya.

Aiskrim Pop kegemaran selepas mandi sungai


Ais krim pop dibelah dua untuk dikongsi bersama-sama kawan.

Gambar adalah dari Timeline photos

29 comments:

  1. zaman kanak2 yg indah dikenang...org la ni anak2 dilarang beraktiviti lasak gitu...bhaya sgt tu...

    ReplyDelete
  2. Zaman kanak2 sy x best macam MKL...

    ReplyDelete
  3. eskem pop tu je kenangan :)
    kalau duit xckup, beli yg keras then patah dua share dgn adik/kwn :)

    ReplyDelete
  4. Kenangan zaman kanak-kanak itulah kenangan yang indah..

    ReplyDelete
  5. Saya pun suka mandi terjun sungai sambil-sambil ponteng kelas mengaji. Balik rumah kena libas rotan dengan mak. Haha.

    ReplyDelete
  6. Ianya menjadi memori yang indah ... yang berlalu tetap pergi ...

    ReplyDelete
  7. Dunia dah berubah........... semua pun dah lain dari yang dulu2

    ReplyDelete
  8. hahah..tiba2 jadi rindu dgn zaman kanak2...

    ReplyDelete
  9. zaman kanak-kanak dahulu jauh beza dari skrg kerana peredaran masa..dulu budak2 belum terdedah dgn teknologi dan gadjet seperti skrg...

    ReplyDelete
  10. dulu abe MKL mandi sungai buat summersot camtu ke..eee..ngeri

    ReplyDelete
  11. zaman kanak2 dulu memang best..jenayah pun kurang..rasa selamat je nak gi mana2...

    ReplyDelete
  12. Aiskrim pop tu mmg sgt popular waktu zaman persekolahan... tiap kali balik sekolah mmg saya akan beli.. mmg nostalgialah.. :) :)

    ReplyDelete
  13. Sayu pulak baca entri ni.. teringat waktu dulu2 yg tak mungkin berulang kembali...

    ReplyDelete
  14. zaman ni nak melayang layang macam tu kena jadi divers... melayang lah dalam air... dah macam burung tau

    ReplyDelete
  15. kalau la dapat kembali ke zaman kanak2.. hehe

    ReplyDelete
  16. Wah..memang nostalgia betul kalau di ingat..

    ReplyDelete
  17. wowww.... saya kekecik pun serupa itu juga... macam anak tarzan... pagi keluar meredah sungai petang balik disambut dengan pelepah kelapa kat belakang... hahahaha... kalau sungai banjir lagi suka nak redah... kepala kawasan lah kata kan... hehehehe

    ReplyDelete
  18. Ada sungai ehh MKL.
    Kalau laut tu taulah.
    Saya kerja di PD hujung 2010 hingga awal 2014 :)

    ReplyDelete
  19. Aiskrim pop tu mmg i like..
    Tapi, jarang dapat beli.
    Duit belanja selalu kena masuk tabung.

    ReplyDelete
  20. Bleh ke terjun balik kuang cenggitu bro...?;-P

    ReplyDelete
  21. budak lelaki macam ni la... budak pompuan minum aiskrim je :)

    BLOG OH! BLOG

    ReplyDelete
  22. zmn sekarang susah nak jumpa budak berseronok cara tu ...

    ReplyDelete
  23. Hebatnya budak2 tu... jelesnya hahahah~ XD

    ReplyDelete
  24. kenangan mandi parit tak ada tapi ice krim pop ada.. kedai kecil tepi sekolah rendah mesti ada jual..
    memang bebudak dulu lebih free dan berfikiran terbuka.. mak ayah x perlu risau..
    bahaya pun tak ada. skrang ni macam-macam.. dunia menakutkan..

    ReplyDelete
  25. Hehe kenangan yg tak blh dilupakan..mandi sungai buat akdi akrobatik tu yg tak tahan..dulu rumah dkt ngan sungai ..dah jd rutin blk skolah terjun sungai,.kawan ngan bdk2 lelaki bila diaorg terjun kita pon terjun sekali..fuhh blk umah kena rotan sbb kita pompuan tp perangai kalahkan lelaki huhuhu..kenangan yg tk blh tukar ganti

    ReplyDelete
  26. Saya plak dibesarkan di kuala lipis pahang
    memang tak ketinggalan juga part terjun sungai tu
    walau saya sorang perempuan, panjat pokok tak reti turun tu memang kenangan indah =)
    yes aiskrim pop pun pengalaman yang menarik
    tak payah pakai pisau, pulas gitu aje bila keras. awesome kan? =)

    ReplyDelete