Friday 20 January 2017

Mencari Sakura di Jepun

The Beauty of Japanese Spring Time, Sakura
www.yokoso-japan.jp

Begitu indahnya bunga sakura atau pun dikenali sebagai Japanese Cherry blossom, adalah ikon bunga pada musim bunga di negara matahari terbit. Sakura adalah bunga yang diminati saya. 

Yoshino Cherry (Somei Yoshio) adalah jenis pokok sakura yang paling banyak taburannya di tanah Jepun. Menurut Japan Meteorological Corporation, bunga sakura akan berkembang di Tokyo pada 22hb March, 2017. Tetapi bunga sakura akan berkembang sepenuhnya pada 30bh March,2017. Sekiranya, anda tidak berkesempatan, anda boleh juga melawat ke wilayah lain sepertio Fukuoka dan Nagoya pada 23hb March, 2017, diikuti dengan Osaka pada 28hb March, 2017 dan Sendai pada 10hb April, 2017.  


Bunga Sakura mempunyai makna yang tersendiri dalam hidup saya. Pertama kali saya melihat bunga sakura adalah di Bejing, China. Itu pertama kalinya saya ke luar negara. Negara yang pertama yang saya lawati adalah Bejing, China. Pertama kali membawa anak lelaki sulong saya, Dr Nassier. Sekarang Dr Nassier bekerja di Melbourne, Australia. Begitu indahnya bunga sakura di waktu itu. Bunga yang mekar berkembang walaupun cuaca begitu dingin sekali. Saya rasakan hidup ini begitu pendek sekali. Bunga sakura datang dan pergi. Tiap-tiap tahun, manusia pasti menunggu bunga sakura berkembang mekar. Adakah mereka akan dapat melihat lagi sakura di musim akan datang? Atau bunga sakura akan menunggu mereka di Jannah kelak ? Dan kelopak bunga sakura akan gugur satu demi satu bertaburan di lantai tanah. Begitulah gambaran saya terhadap hari-hari yang begitu indah dilalui. Tiap-tiap hari adalah hari terbaik kita umpama sakura yang tetap indah berkembang walaupun dibelai gelombang dingin dan badai angin sejuk musim bunga . Syukur alhamdulillah ke hadrat illahi kerana telah memberi saya kebahagiaan  dalam mengenali sekuntum bunga sakura yang mekar di hati sampai ke Jannah.

Planning your Hanami
jpninfo.com

Sakura symbolic significane to the people of Japan
gaijinpot.com 

23 comments:

  1. Salah satu bucketlist sy nie. Nak hunting sakura. Semoga ada rezeki sy ke sana. 😀

    ReplyDelete
  2. cantiknya...mmg impian nk ke sn time musim sakura

    ReplyDelete
  3. CANTIKNYA BUNGA SAKURA SUBHANALLAH

    ReplyDelete
  4. Subahanallah cantiknya KK..
    Rasa nak terbang terus ke Jepun ;)

    ReplyDelete
  5. Masya ALLAH.
    Cantiknya sakura itu.

    ReplyDelete
  6. Bunga sakura d japan sgt cantik

    ReplyDelete
  7. wow...subhanallah....cantiknya sakura...bila boleh jejakkan kaki ni

    ReplyDelete
  8. kami ke Japan dulu sebab nak tgk sakura.
    tapi kurang bernais baik.. dapat penghujung sakura je.
    but still ALHAMDULILAH.

    ReplyDelete
  9. wahh, ada sentimental value buat MKL..nostalgia..cantik kalernya..belum pernah bersakura-san lg..huhu..

    ReplyDelete
  10. MasyaAllah indahnya mantap pak

    ReplyDelete
  11. perkongsian lebih banyak gambar lagi ya bro MKL

    ReplyDelete
  12. Kita ke jepun, disember lepas tapi memang tak jumpa bunga sakura. Bercadang nak ke 0saka bulan feb ni. Dah tentu bukan musimnya. Nampaknya terkilan saya nak tengok bunga sakura yg ori.

    Salam saya untuk Dr Nassier, your son. Thank q sir.

    ReplyDelete
  13. cantik sungguh bunga sakura...lega yer tatap disini.

    ReplyDelete
  14. cantiknya bunga sakura, kalau ada rezeki boleh lihat sendiri

    ReplyDelete
  15. misi mencari sakura ditangguh sehingga kawin. that is what i told myself. nak g cari dengan wife. baru romantik hehehe

    ReplyDelete
  16. Belum pernah saya lihat langsung bunga sakura Pak Lim. Indah sekali bunga sakura itu.

    ReplyDelete
  17. Bunga sakura sangat menawan hati, terbaik pergi Japan waktu hujung March :D

    ReplyDelete
  18. kalau ke jepun, selain mencari sakura, saya juga mencari cinta.. hahahaha

    ReplyDelete
  19. taju tu boleh jadi double meaning tu.. cari bunga sakura ke, cari awek nama sakura? hehehehe

    ReplyDelete
  20. Seronok. Teringin nak pergi, masih belum ada rezeki lagi buat masa ini. huhue

    ReplyDelete
  21. Subhanallah cantiknya sakura...

    ReplyDelete