Friday, 6 December 2013

Taman Bunga Kailasa, Dieng

Taman Bunga dan Museum Kailasa, Rumah Dewa di Dieng


Sebelum ke Taman Bunga dan Museum Kailasa, kami pergi makan di tempat yang berhampiran. Museum ini mudah dijangkau oleh para pengunjung. Saya menyewa kenderaan dari Jogjakarta langsung ke Kota Wonosobo, terdapat tempat letak kenderaan yang luas di seberang museum dan taman bunga Kailasa berhampiran dengan Candi Gatotkaca. Anda juga boleh menjangkau museum ini dari Kompleks Candi Arjuna dengan berjalan kaki menelusuri jalan setapak. Nama “Kailasa” yang diambil sebagai nama museum ini merujuk kepada tempat tinggal Dewa Siwa, yaitu di Gunung Kailasa.

Dari museum pengunjung dapat meneruskan perjalanan ke Kawah Sikidang, Telaga Warna, atau Candi Bima, yang terletak dalam satu jalur.

Museum ini adalah sebuah gedung berbentuk setengah lingkaran terletak di belakang gedung lama.  Beberapa kemudahan disediakan, seperti restoran dan gazebo yang memudahkan pengunjung menikmati pemandangan ke arah Dataran Tinggi Dieng di bawahnya, terutama ke kompleks Percandian Arjuna.  

Minuman Purwaceng (Herbal) 

 Manfaat dan Cara Penggunaannya

 Suasana Kedai Makan 

 Tauhu di makan bersama Cili Api serta Arem-arem.
Arem-arem isi ayam kicap

 Mee Ongklong khas dari Dieng serta Minuman Herbal Purwaceng.

 Museum Kailasa

 Taman Bunga Kailasa

Dataran Tinggi Dieng

 Bunga Kembang Seribu






24 comments:

  1. Cantik tmn bunga tu.. mee ongklong tu pun sungguh menyelerakan.. teringin pulak nk rasa.. :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tengok rupa macam mee rebus kita tapi rasanya manis..KK datang Dieng nnti mesti cuba mee ongklong ni

      Delete
  2. apa rasa mee ongklong tu ... view yg memikat jiwa

    ReplyDelete
    Replies
    1. Rasanya manis..view memang superb..mendamaikan jiwa

      Delete
  3. cantik sangat ..seronoknyer dapat pergi..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Satu hari nnt Kathy mesti datang ke sini juga..best walaupun penat berjalan

      Delete
  4. Mee oklong tu memang dimakan dengan sate eh?

    Cantik pemandangan dekat kawasan ni. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. memang mee ongklong tu org Dieng mkn dengan sate

      Delete
  5. mee ongklong tu nampak sedap..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Boleh tahan rasanya tapi tak berapa sesuai dengan selera saya..

      Delete
  6. cantik dan penuh flora betul tempat ini...

    Regards,
    -Strider-

    ReplyDelete
  7. uiih sejuk mata memandang aihhh~ :D

    ReplyDelete
  8. Minuman Purwaceng herbal khas untuk pria saja ker?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tak juga..ada juga orang perempuan yang minum..rasanya macam teh tarik kita

      Delete
  9. Tak de ke gambar erem - erem yg telah dibuka .. mesti pedas makan cmtu jer :P
    Mee ongklong tu sedap kot siap ada satay lagi.. memang terbaik la :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. Erem2 tu saya tak cuba makan la pulak..jadi tak tau la rasanya mcm mana

      Delete
  10. datang lagi sekali untuk klik nuffy...

    Regards,
    -Strider-

    ReplyDelete
  11. cantik pemandangannya.. menabung sony dan inti.. :D

    ReplyDelete