Sunday, 30 March 2014

Kota Semarang Part 3

Assalamualaikum w.t.b.,

Sebelum berakhir jelajah saya di Kota Semarang ini, sempat jugak saya ke Masjid Agung Jawa Tengah Semarang... Subhanallah! Bile kaki melangkah di persekitaran masjid ini, terasa berada di Madinah al-Munawarrah. Allahuakbar!


Cerita tentang masjid ini, mulai dibangun sejak tahun 2001 hingga selesai secara keseluruhan pada tahun 2006.  Masjid Agung Jawa Tengah dikatakan bentuk dengan seni bangunan campuran Jawa, Islam dan Romawi. Saya di beritahu bahawa masjid ini juga sebagai tempat pelancongan sehingga ada kemudahan untuk menginap dan bermalam di situ.Di kawasan masjid itu terdapat Muzium Kebudayaan Islam yang boleh kita menghayati sejarah kebudayaan Islam.

                                       Terlihat pintu masuk ke Muzium Kebudayaan Islam.

                                           Seperti koloseum dengan hiasan kaligrafi yang indah.

                
Selain itu, masjid ni ada Menara yang boleh melihat seluruh kota Semarang. Nama menara ini adalah Al-Husna.

Di dalam masjid ini atau dengan nama singkatnya adalah MAJT memiliki koleksi Al Quran raksasa berukuran 145 x 95 cm² yang ditulis tangan oleh Drs. Khyatudin. Lama Penulisan ini selama 2 tahun 3 bulan.

               Lokasi keberadaan Al-Quran Raksasa ini berada di dalam ruang utama tempat shalat.


Selepas waktu asar,kelihatan ramai orang duduk santai di sekitar masjid ini dengan aktiviti riadah seperti bermain basikal. Ada yang duduk santai sambil sembang bersama sahabat dan meluang waktu bersama keluarga. 




         ..........dan aku disini, melihatnya indah terpesona penuh asyik. Allahuakbar!

Semoga edisi entry kali ini memberi manfaat. 
Allah Maha Besar. Allah Maha Besar. Allah Maha Besar.
Cerita Kapal Terbang MH370 hanya Allah Yang Maha Mengetahui. (eh...takde kene mengena...hahaha...)

p/s: - Lebih cantik lagi pada suasana malam. Betapa besarnya kuasa Allah! Allah Maha Besar!
       - Selain masjid ini, masjid lain yang terkenal di Kota Semarang ini Masjid Agung Demak yang                  memakan masa 1 jam dr MAJT.
                                                                 

49 comments:

  1. bila lah saya dpt ke sini.....

    ReplyDelete
  2. Besar betul masjid ni...lagi best kalau ramai yg mengimarahkan masjid yg besar dan cantik ni
    Kat masajid ni ada klah air tak..JM pernah fdgr..kalau nk cepat jodoh perlu cari air daripada 7 kolah/kolam masjid (ikhtiar katanya)...tapi tak pernah cuba...better minta dari Allah :-)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sememangnya kita minta daripada Allah swt. Allahuakbar.

      Delete
  3. berehat selepas solat di masjid ni ya sambil menikmati view yg indah subhanallah...

    ReplyDelete
  4. besarnya masjid dia bersih dan terjaga

    ReplyDelete
  5. subhanallah.. sungguh cantik senibina masjid itu.. :D

    ReplyDelete
  6. subhanaALLAH sungguh cantik masjid tersebut terutama seni binanya

    ReplyDelete
  7. Subhanallah... mmg cantik. Suasananya nampak bersih & suci... perkongsian yg mmg sgt menarik. T kasih..

    ReplyDelete
  8. besar dan luas masjid ni ye
    tapi cantik =)

    ReplyDelete
  9. rekaan yang sangat menarik...Subhanallah...

    ReplyDelete
  10. Cantik juga senibina masjid ni

    ReplyDelete
  11. salam. terasa ingin ke sana ...

    ReplyDelete
  12. tersergam indah dan megah masjid ini

    ReplyDelete
  13. Memang di Indonesia banyak masjid yang namanya Masjid Agung agaknya... kalau tak silap di Medan pun ada juga... tapi subhanallah Masjid ni memang cantik... pemandangan yang mendamaikan jiwa...

    ReplyDelete
  14. Jauhnya Mesjid dari Bandar Semarang. Masa Sholat Ramai tak jemaah masjid Pak Liem ?

    ReplyDelete
  15. subhanallah..cantik masjidnya saudara khai
    reka binanya buat mata ni terpegun melihatnya

    tahniah...jemput singgah sini:
    http://umikasum.blogspot.com/2014/04/pemenang-top-commentators-bulan-mac-2014.html

    ReplyDelete
  16. Subahanallah.. Cantik, hebat dan megah sungguh mereka menyerikan rumah Allah di sana :D

    ReplyDelete
  17. ooo menarik yerk.. tempat yang bolehkita kunjungi...

    ReplyDelete
  18. cantik dan besar giler masjidnya....

    Regards,
    -Strider-

    ReplyDelete
  19. Alhamdulillah, rumah Allah yang sangat indah.

    ReplyDelete