Monday 21 April 2014

Maharaj Market (Krabi Via Hadyai Siri 10)

Maharaj Market

Hari Ketiga (Jumaat Pagi)

Krabi memang menarik perhatian saya. Pagi-pagi lagi kami pergi melawat pasar pagi Krabi. Kami dah riki tempat itu malam tadi. Nama pasarnya, Maharaj Market seperti pasar pagi di Malaysia. Kami membeli makanan dan air Cha Yen (Teh ais). Sedap sungguh pilihan Cha Yen Cinta. Gerai Makan dan Minum Maharaj Market adalah di dalam satu bumbung tapi di barisan hampir penghujung market. Macam-macam ada dijual di pasar pagi. Biarlah kita merasa kelainan di pasar pagi negeri orang lain. Dari lokasi hotel saya, J.P. Mansion, kami berjalan ke arah belakang sahaja, selang satu lorong sahaja maka akan berjumpa dengan Maharaj Market.

Terima kasih Kepada blogger Mie. Hadiah FM dari Korea. Jom terjah blog Mie (http://mymiee.blogspot.com/). Jalan-jalan

Gerai Makan & Minum

Gerai Ikan

Ramai juga Orang Islam di Krabi

Tengah membuat Chako

Suasana di luar pasar Maharaj Market

Cinta di depan Maharaj Market

Bangunan Gaya Inggeris berhadapan dengan J.P.Mansion

Sang Labah di dini hari

1. pagi2 buta la abg ngn wife dh terpacak kat pasar tu ya...pemandangan lebih kurang cm pasar kt msia jgk kan...

1. Hahaha gigih kami keluar pukul 6 pagi..sbb pukul 8 tu kami dah nak bertolak island hoping, itu yg pagi2 sepie' kami keluar cari makan hehehe

2. Hehe... pasar ikan pun mr khir terjah yer... (y) alang2 dah sampai tu kan... apa salahnya singgah kan...

1. Saya dgn cinta hati mmg gila kan pasar ikan..walaupun kami xdapat beli tapi dpt tgk seafood yg besar dan fresh mmg rasa puas hati sgt haha..

3. Alhamdulillah ... dah sampai FM tu..

Banyak juga tempat menarik kat Bandar Krabi ni... sayang dulu tak singgah... terus je ke Aonang...

1. Terima kasih banyak mie..mmg skrg tgh baca post mie tntg busan..ada rezeki nak kesana pulak..

2. Memang org malaysia suka ke aonang bila ke krabi ni..saya saja try2 tidur semalam kat sini, tak sangka menarik juga..byk tempat boleh pergi kat krabi town ni..cuma salah timing, kami tidur kat sini hari khamis sedangkan pasar malam yg besar hari jumaat-ahad..haruslah esoknya gigih usaha juga dtg pasar malam hehe

3. Wah nampaknya kena ambil perhatian tentang pasar malam tu bila nak ke sana...

4. Banyak memborong bang...heee...aduhai..hari tu ketam besar hari ni labah2 pulak..sib baik tak ada ular..kalau tak Jm org pertama lariiiiiiiiiiii

1. Borong nasi kuning dgn ayam pulut Nyumnyumnyum..enak banget..ular plastik ada, nak ke JM hehehe

5. bagusla kalau ramai orang islam. senang nk cari makan.. hehe
    singgah menabung sini..:)

1. Ramai org islam kat pasar ni..hampir separuh gerai makanan kat situ tertulis halal.. Thanks pha is

6. Sang labah-labah tu besar dan lekat di sawang. Kalau blog kita bersawang bolehlah letak gambar ni he he he...

Memborong sakan nampak. Apa yang di beli tu? Boleh rekemen tak apa yang patut dibeli di sini?

Tahniah dapat fridge magnet dari Mie :) Lepas ni boleh dapat dari saya pulak, insyaAllah.

1. Hahaha boleh sesangat prof..masa kesibukan dan kemalasan melanda kita post gambar labah2 bersawang je hehe..labah2 ni sebenarnya ada kat atas bumbung restoran..tak tau la apa motifnya letak labah2 kat atas bumbung, tarikan utk pelanggan barangkali..

2. Kami beli makanan je kat sini..yg lain semua barang basah mcm seafood, buah2 n sayur2an..tak terangkat kami bawak balik malaysia hehe..kalau kat krabi ni saya suka beli beg waterproof, mmg murah dan berbaloi..

Wahhhh xsabar tunggu ole2 dari prof hihihi..

7. Selalu baca pasal orang je Krabi & Hatyai...pastu tertanya sendiri, macam best je lah kalau nak try. Haritu baca blog Nana dia gi ikut train juga. Insha Allah, panjang umur akan sampai.

Sebab Bibie suka gi pasar. Ntahlah dah kenapa. Hahaha bau pasar ikan tu macam best je. Pastu bila nampak sayur segar, mesti teruja.

1. Kami pergi dgn bas bie..cepat sikit, kalo naik ketapi putus urat saraf hehehe..

Sama la dgn kami, suka sangat dgn pasar basah..walaupun dah tau, sah2 la xboleh mengangkut segala mala ikan n sayur, tapi tetap teruja nak pergi jengah2 hehe

8. Memang best lah kat situ
    Teringin gak cik akak nak pergi eh

9. Gigih pepagi gi pasar :)

1. Kami rasa kami dah dtg awal tp sebenarnya org tempatan lagi awal dtg ke sini..makanan byk yg dah tinggal sikit

10. Replies
    1. Sedap sbb diorang letak susu cair kot..kalau teh ais kita letak susu pekat kan..

2. oh gitu ke..

Dulu order cha yen tapi dorg bantai gelak, ntah salah sebut ke, pastu i'oll speaking london terus bila order teh susu nih..hehe

11. Wah.. seronok pulak tengok gmbr2 ni.. meriah tempatnya. Mmg teringin rasanya nak ke sana. Nice sharing sahabat.. :)

12. masa ke krabi, kami pun cari sarapan pagi di pasar maharaj tu. siap makan kat sana lagi :)

1. Saya baca blog PM la yg tau kewujudan pasar maharaj ni..gigih dtg awal pukul 6 sama macam PM and the geng sblm island hoping hehehe..thanks PM

13. Teh ais itu apa Pak Lim ? Minuman dingin kah ? Pagi-pagi minum teh ais tak kesejukan kah ? saya tak tahu pula apa itu teh ais. Tapi minuman/makanan apapun kalau Cinta yang memilih mesti sedap kan Pak Lim...hehe.

1. Teh ais tu air teh dicampur dengan susu..kemudian kalau kita mahu yg dingin, cuma ditambah ais..enak banget hehhe..betul tu gunadi, apa sahaja dipilih cinta semuanya sedap..namanya pun cinta kan hehehe

14. ALhamdulillah...mampu untuk berjalan-jalan ke luar negara sana...

15. dpt hadiah dr korea tuuuu

16. macam bersih jer pasar dia sy tengok abg..nak shopping pun rasa selesa..tapi sy ada perasan 2-3 orang bertudung kat pasar tu..kira kat pasar nie masih ada muslim punya kedai laa ek....menabung nissan sini...

Regards,
    -Strider-

1. Pasarnya mmg bersih..tabik laju2 hehe..mmg ramai muslim kat sini,.hampir separuh tempat makanan dlm pasar ni org islam meniaga

17. seronok baca n3 pasal travel ni...kalaulah diri ini mampu satu hari nanti..hihihihih:DD

18. comel fm tu..tahniah
    beznye shopping kat pasar sana
    meriah dgn brg
    syoknye

19. tak susah nak cari makanan halal kat sini rupanya
    selamat ke kat sana

1. Inshaallah selamat yana..makanan halal mmg banyak kat sini..

20. Nampak gambar Tuan Khairuddin depan pasar tu.. tapi bungkusan kat tangan tak nampak hehee..
    Mesti banyak membeli tu kan.. alhamdulillah bila travel kene la enjoy.. suka tengok ramai orang islam kat sana :D