Thursday, 20 February 2014

Gunung Merapi Jogja

Sempena Lawatan Kaki Travel ke Gunung Merapi, Yogyakarta 2013.


 Aku & Gg Merapi

Merapi di tanganku 

Berikut adalah gambar-gambar hasil hujan Abu Vulkanik Merapi (30.10.2010). Sumbangan ikhlas Anak Nurul Nadiah yang telah tamat pengajian di Universiti Gajah Mada (UGM) dan telah kembali ke Malaysia pada Januari 2014.

Letusan Merapi 2010 adalah rangkaian peristiwa gunung berapi yang terjadi di Merapi di Indonesia. Aktivitas seismik dimulai pada akhir September 2010, dan menyebabkan letusan gunung berapi pada hari Selasa tanggal 26 Oktober 2010, mengakibatkan sedikitnya 353 orang tewas, termasuk Mbah Maridjan.[1].
(dari http://id.wikipedia.org/wiki/Letusan_Merapi_2010)

 Bunga Raya diliputi Hujan Abu Merapi

 Hujan abu mula membanjiri Jogja pada bulan Okt 2010  


 Di kiri adalah bumbung selepas kejadian dan di kanan adalah sebelum kejadian


 Di kiri adalah sebelum kejadian dan di kanan adalah selepas kejadian

 Di kiri adalah pemandangan jalanraya sebelum kejadian dan di kanan adalah pemandangan selepas kejadian

 Di kiri adalah pemandangan jalanraya sebelum kejadian dan di kanan adalah pemandangan selepas kejadian


Seperti di Gurun Pasir. Koboi dan kaktus tapi koboi sekarang pakai moto dan helmet.


11 comments:

  1. subhanaALLAH.. kesian kepada mereka di uji semoga Allah kuatkan semangat mereka untuk menghadapinya

    ReplyDelete
  2. tudia.. tebal jugak abu tu...

    ReplyDelete
  3. Kesian rakyat Indonesia, malang bertimpa-timpa... syukur kita tinggal di bumi bertuah...

    ReplyDelete
  4. Dah mcm salji dah.. merbahaya juga abu2 tu kan... semoga mereka semua dilindungi dari sebarang perkara yg lebih memburukkan lagi.. aamiin..

    ReplyDelete
  5. kesiann..tp teringin nak pergi jugaaa

    ReplyDelete
  6. Syukur negara kita tak ada gunung berapi kan...

    ReplyDelete
  7. semoga keadaan cepat pulih kat sana...

    Regards,
    -Strider-

    ReplyDelete
  8. Ujian Allah buat mereka...kita disini jgn sesekali terleka

    ReplyDelete