Thursday, 27 February 2014

Museum Gunung Api Merapi & sekitarnya

Museum yang harus dilawati bila berada di Lereng Merapi  
Museum Gunung Api Merapi terletak di Dusun Banteng, Desa Hargobinangun, Kecamatan Pakem, Kabupaten Sleman, D.I. Yogyakarta, Indonesia. Museum ini dirasmi dan dibuka pada tanggal 1 November 2009. 

Museum ini bukan hanya maklumat tentang gunung merapi. Tetapi juga banyak informasi mengenai Gunung berapi yang terdapat di Indonesia dan wawasan mengenai bencana alam yang pernah terjadi di negara ini, termasuk gempa dan Tsunami. 





 Sawah Padi yang terbentang luas yang terdapat berhampiran dengan Muzium Gunung Api Merapi


32 comments:

  1. cantik nampak gunung tu...tak tau pula psl muzium ni...rugi la tak pergi...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Itu tandanya kena repeat lagi trip jogja DJ hehe

      Delete
  2. untung nya... dpt jugak tengok gunung tu akhirnya. kalau x berkabus jerrr

    ReplyDelete
    Replies
    1. Itu la, rezeki kami..kebetulan hari yg kami pi tu cuaca cerah..mmg hari2 sblm tu berkabus sepanjang zaman je

      Delete
  3. Bagusnya.. pasti bnyk maklumat berdasarkan sejarah yg dpt diketahui.. menarik info ni..
    3x british council.. :D

    ReplyDelete
  4. seronoknya kalau dapat menjejakkan kaki ke sini melihat keindahan alam...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Inshaallah satu hari nnt sampai juga Farah ke sini

      Delete
  5. cantiknya..dan sangat untuk dapat melihat keindahan alam depan mata

    ReplyDelete
  6. subhanallah cantiknya pemandangan gunung tu.. wow muzium mesti menarik.. byak benda pasai gunung berapi bleh dipelajari :P

    ReplyDelete
    Replies
    1. Muzium ni bkn cerita pasal gunung merapi di jogja je, ada juga cerita tntg gempa bumi dan tsunami yg berlaku kat indonesia ni

      Delete
  7. tengok sawah padi teringat kampung halaman...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kampung kat kawasan bendang ye MS..bestnya..saya suka kalau dpt tinggal kat kwsn bendang, tenang je tgk padi2 yg menghijau.. Kalau musim xde padi pulak, boleh tangkap ikan2 sawah.. Belut pun sedap haha

      Delete
  8. x de gambar dalam muzium ke..? ke, x boleh ambil gambar..?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya xtangkap gambar dlm muzium Pha Is..boleh tangkap gambar, tp dikenakan caj

      Delete
  9. Pasti banyak sejarah yang terakam dalam muzium ni kan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Banyak sejarah suka duka masyarakat indonesia yg kita boleh tengok dan baca kat dalam muzium ni

      Delete
  10. tentu menarik muzium gunung api merapi tu..

    ReplyDelete
  11. Replies
    1. Unik kan fizi..ada gunung dan ada muzium sekali..xsemua gunung ada muzium nya sendiri

      Delete
  12. Replies
    1. Mcm gunung fuji pun ada kalau sekali tgk..xpayah jauh 2 pi jepun haha

      Delete
  13. cantik kawasan gunung berapi ini...menabung inti sini

    Regards,
    -Strider-

    ReplyDelete
  14. Musium di gunun g merapi jogja memang menarik untuk di kunjungi selain itu juga terdapat sejarah yang bisa anda tengok langsung dan di jelaskan salah seorang pemandu lokal,,thank ya untuk visit jogja,kalau ada masa boleh lah mengikuti tour murah bersama kami...salam sukses..
    http://jogjatourpaket.blogspot.com

    ReplyDelete
  15. Cantiknya permandangan gunung tu..

    ReplyDelete
  16. rekabentuk musium yang unik. tak pernah lihat lagi

    ReplyDelete