Wednesday, 12 February 2014

Pantai Baron Gunung Kidul, Yogyakarta

Pesona di antara dua Pillar Alam

Pantai Baron terletak di Desa Kemadang,  Kecamatan Tanjungsari, Kabupaten Gunung Kidul. Pantai ini adalah kira-kira 23km arah selatan Kota Wonosari, merupakan pantai pertama yang ditemui dari rangkaian kawasan Pantai Baron, Kukup, Sepanjang, Drini, Krakal dan Sundak. 

Pantai Baron adalah kira-kira 65km dari Yogyajarta dan adalah sebuah telok yang dihimpit dua buah bukit di sisi kanan dan kiri.  Justeru itu, kelihatan seperti sebuah teluk  yang ditopang dua pillar utama bagaikan lukisan illahi rabbi yang begitu mempersonakan setiap mata yang memandang. 

Pantai Baron memiliki hempasan ombak yang begitu besar. Malahan ada papan tanda dilarang mandi-manda di luatan yang mengganas. Keunikan Pantai Baron ini adalah pantai yang menjadi saksi pertemuan antara air laut dan air tawar, yang berasal dari sungai yang bermuara di Pantai Baron.

Anda akan disajikan dengan kelembutan desir angin yang menjulurkan ombak untuk bertemu dengan hamparan pasir pantai Baron yang  berwarna coklat. Hasil kekayaan pantai Baron juga sangat melimpah seperti udang besar (lobster), ikan bawal putih, kakap, ataupun tongkol yang pasti akan memanjakan pengunjung, baik yang masih segar ataupun yang telah  siap untuk dihidangkan.Di sini, pantai ini juga berfungsi sebagai dermaga dan pusat jualan bagi para nelayan. 











15 comments:

  1. Suasana dlm gambar ni secara tak langsung menggambarkan kehidupan msykt di sana juga ye.. t kasih diatas perkongsian ini bang Khairuddin.. :)

    ReplyDelete
  2. wahh cantiki gambar2.. tak pernah pergi ke sana... acik rasa jika blog nie di niche kan travel.. mesti seronok

    ReplyDelete
  3. Melihat photo2 yang ada pun membuatkan hati seronok dan aman je :)

    ReplyDelete
  4. wah beznye..rasa yumida lak nak ke sana
    yogyakarta..

    ReplyDelete
  5. mama bila lah kot nak ke sana.. tengok gambar je lah..

    ReplyDelete
  6. pemandangan gamabar 3 tu menarik la...

    ReplyDelete
  7. Subhanallah... pantai pun destinasi favorit saya

    ReplyDelete
  8. nampak cantik tempat ni
    cam saya pula yang pergi travel...hehe

    ReplyDelete
  9. Cantiknya.. nie yg buat mcm nk p sana nie..=D

    ReplyDelete
  10. banyak bot di sana ya.. semuanya cantik.. :D

    ReplyDelete
  11. Barangkali kehidupan masyarakatnya sebagai nelayan.

    ReplyDelete