Thursday 1 June 2017

Sarubobo Doll Takayama City

Oleh-oleh dari bandar Takayama 

Takayama adalah salah satu bandar kesukaan saya di Jepun. Pemandangan yang cantik. Persekitaran yang bersih. Penduduk yang mesra. Perkampungan tradisi yang tenang dan aman. Itu antara sebab-sebab mengapa saya jatuh  cinta dengan Takayama.

Tujuan ke Takayama dari Nagoya adalah untuk ke Shirakawago. Bandar ini kecil dan boleh jalan kaki . Sepanjang perjalanan nanti, anda boleh menyaksikan Japanese Alps atau kawasan pergunungan di sekitar Gifu.

Sesampai anda di sini, anda perlu mengenali Takayama Nohi Bus Station yang terletak di sebelah Takayama Station dan juga Tourist Information Center yang terletak di depan Takayama Station. Selain itu, bandar kecil ini juga dikenali sebagai Sarubobo (Monkey baby), Mascot Hida Takayama. Di sini saya ingin bercerita tengan Sarubobo. Saya memang menyukai Sarubobo. Di merata tempat di bandar kecil ini, akan jelas kelihatan Sarubobo di merata tempat. Sudah semestinya anda membeli Sarubobo sebagai cendera mata apabila pulang ke tanahair. Saya telah membeli pouch yang ada patung sarubobo sebagai kenangan.  


Beautiful Sakura blossom in Takayama, Japan. Jambatan Merah adalah Jambatan yang terkenal di Takayama City. Jangan lupa bergambar di Jambatan Merah.

Fortune Sarubobo Doll

Sarubobo bermaksud "Lucky Monkey Baby". Pada zaman dahulu, Mak dan Nenek membuat Sarubobo untuk anak-anak mereka. Tujuan adalah untuk membawa tuah kepada mereka. Harapan agar membawa kebahagiaan dan kesihatan yang baik. Anda akan berasa bahagia juga sekiranya memiliki Sarubobo.  

Sarubobo mempunyai beraneka jenis warna. Warna-warna yang berlainan mempunyai maksud yang tersendiri seperti berikut :
  1.  Gold (Money,Success,Victory) : Brings you monetary and financial power. Enriches your heart. Dispels misfortune.
  2.  Silver (Friendship,Reform,Talent) : Increase the sense of unity for lovers or married couples and show your talents.
  3. Red (Family life,Marriage life,Easy birth,Harmonious Marriage) : Prays for a good marriage, easy birth, Growth of your children,harmonious marriage)
  4. Blue (Study,Career) : Calms your heart, Increasing your concentration and learning ability, prays for success on tests and in your career.
  5. Yellow (Money, Gambling) : Increases monetary and financial status. Prays for winning the lottery. Improves luck in gambling.
  6. Pink (Romance) : Helps you meet someone wonderful and have a happy marriage.
  7. Green (Peace, Health) : Dispels illness.
  8. Purple (Long life,Success) : Royal and noble color, Prays for a healthy, long life.
  9. Black (Ward off danger, Evil Spirits) : Protects you and raises your social status.
  10. Orange (Friendship, Blessing of Children, Travel) : Gives you power for starting new journey, be blessed with children.
Sarubobo doll saya berbentuk pouch. Boleh digunakan untuk menyimpan duit syiling. Sebagai seorang lelaki dewasa, saya tidak bermiliki untuk menyimpan patung Sarubobo tapi saya minat Sarubobo. Cantik pasal monyet tanpa muka. Maka saya abaikan dalam bentuk pouch.


Fortune Sarubobo Doll

10 comments:

  1. sy nk yg nombor 5 tp x nk smpi berjudi hahahah

    ReplyDelete
  2. CANTIK VIEW DI SINI UNIKNYA SARUBOBO

    ReplyDelete
  3. salam ramadan.

    masyaAllah, cantik sungguh

    ReplyDelete
  4. aiseh,kalau tahu boleh kirim yang kaler pink..hehe

    ReplyDelete
  5. Menarik ni.. cantik suasana kat sana tu.. best :)

    ReplyDelete
  6. tk sempat bergambar di jambatan merah...

    ReplyDelete
  7. apa salahnyaaa Uncle ada Sarabobo yang doll hehe.. letak kat meja kerja =P

    ReplyDelete



  8. Excellent Blog! I would like to thank for the efforts you have made in writing this post. I am hoping the same best work from you in the future as well.
    I wanted to thank you for this websites! Thanks for sharing. Great websites!

    https://happychick.one

    ReplyDelete