Thursday 19 May 2016

Air Terjun Lata Makau (Sungai Luit)

Sungai Luit, Kuala Kubu Bharu. 


Kami akan daypack ke Lata Macau, Kuala Kubu Bharu, Selangor. Kami akan hiking bersama-sama Kumpulan UPSI Adventure Club (USTA-C). Presiden adalah Tuan Abdul Ghani Mansor.

Tentatif DayPack adalah seperti di bawah :


Tentatif Lata Macau
21hb Mei 2016

7.00pg Berkumpul di dataran KKB @mamak kkb

7.15pg Bergerak ke kg Pertak

7.30pg Regangan badan dan Bacaan doa 
7.40pg Mula hiking
10.30pg Sampai di Lata Macau, rehat / mandi / pau maggi dan makanan org / solat zohor
2.00ptg Bergerak turun
3.30ptg Sampai kat car park
4.00ptg Lepak di dataran KKB @mamak kkb
5.00ptg Berempit semua pulang ke rumah




Keperluan DayPack Macau
- air yg cukup untuk hiking 2-3 jam nanti sampai atas air boleh top up 
- jajan / makanan tenaga coklat cloud 9/ choki2
- makanan lunch siap dari rumah atau tapau mamak
- barang-barang peribadi 
- ubat-ubatan
- kasut yang sesuai

- baju Hujan  sebab sekarang musim hujan

Berikut adalah video yang menunjukkan perjalanan dari dua Jambatan Gantung ke Lata Macau.




Bagaimana hendak ke Lata Macau (Sungai Luit) ?

Air Terjun Lata Macau adalah terletak di Kg Pertak, Kuala Kubu Bharu, Selangor. Ia terletak dalam perkampungan orang asli moden. Anda perlu ke Kg Pertak. Anda perlu bayar RM1.00 satu kepala kepada Jawatankuasa Kebajikan dan Keselamatan Kampung Pertak untuk masuk ke situ. Anda boleh park kereta di tempat letak kereta. Sekiranya penuh, boleh letak di kiri kanan bahu jalan sebelum sampai ke Jambatan Gantung.

Anda akan melalui dua Jambatan Gantung. Sungai yang anda dilalui adalah Sungai Luit. Sungai Luit adalah sungai yang terletak di daerah Kuala Kubu Bharu melalui Kg Pertak serta menghala ke Empangan Pertak. Empangan Pertak adalah empangan buatan yang sangat cantik aliran air di Sungai Selangor. 

Di sepanjang perjalanan Sungai Luit, anda akan ketemu dua buah air terjun kembar yang sangat cantik. Air terjun Lata Jerbus dan Air terjun Lata Macau. Buat permulaan, anda anda ketemu dengan Air Terjun Lata Jerbus sebelum sampai ke Air Terjun Medang atau Bukit Kutu.    

Trail description:

It starts like the hike for Bukit Kutu with two bridges to cross, after the second bridge, take left and follow the trail leaving the river on your left. At the junction shown on the map, take left. The right trail leads to Lata Medang. The trail will approximately follow the river and ends up before reaching Lata Makau. From that point, hiking the river for the remaining 2 or 300 meters is required, this is the hard part of the hike.



Difficulty: 3/5
Duration: ~3 hours (one way) 



www.everytrail.com

Dari keterangan di atas, terdapat dua jambatan gantung yang perlu diharungi. Selepas jambatan gantung kedua, anda akan berjumpa dengan simpang trek. Simpang trek sama ada menghala ke Lata Macau atau Medang dan Ke Bukit Kutu. Simpang ke kiri anda menghala ke Lata Macau dan Medang. Simpang ke Kanan akan menghala ke Bukit Kutu. Anda ambil simpang ke kiri yang menghala Lata Macau dan Medang. Anda terus jalan sehingga jumpa satu lagi simpang trek sama ada ke Lata Macau dan Lata Medang. Ambil yang simpang ke kiri. Simpang Kiri menghala ke Lata Macau. Simpang Kanan menghala ke Lata Medang. Ikut trek ini sampai ke Lata Macau. Trek ini agak sukar berbanding dengan bahagian sebelumnya. Anda perlu melalui sungai dan batu-batan. Bersedia untuk basah. Bawa bag kalis air. Berhati-hati dengan bahan-bahan eletronik. Berhati-hati terutama di musim hujan. Takut kepala air. 


    
I would say that the hike is easier than Lata Medang but for the last 2-300 meters as there is no more trail and you will need to continue in the river. The rocks are big so it's not easy, I would not advice to go for river hiking if it has been raining heavily the previous day. As for the time it takes, it depends a lot of the lunch break, you may plan between 2 and 3 hours to reach Lata Makau depending of your pace. If you don't feel like doing river hiking, Lata Medang is more suitable and maybe even more impressive.




Lata Macau is  relatively unspoilt and the trail to them is not hiked much.
www.nearify.com 

In a nutshell, The starting point for the trail is the same Kg Pertak starting point as Bukit Kutu. The path to get there is similar to Lubuk Mecu and Lata Medang but we turn left instead of right. 

13 comments:

  1. Tak jauh ni dari rumah... boleh pergi juga nanti ni... menarik bro... :)

    ReplyDelete
  2. Air terjunnya bagus banget Pak Lim. Gambarnya sayang hanya 2 biji saja...hehe.

    ReplyDelete
  3. bestnya boleh gi air terjun

    ReplyDelete
  4. Wah cantik tempatny ni..Kuala Kubu msh asli alam hutan semulajadinya.

    ReplyDelete
  5. banyak kawasan air terjun yg menarik di KKB...cantik2 belaka..

    boss saya pun suka hiking..ajak staff pegi..Bkt Broga, Bkt Kutu, Bkt Gasing...tak join..

    ReplyDelete
  6. lama jugak rupanya nk trail sampai kedalam..makan masa 3 jam jugak...tapi bila tengok gambar air terjunnya rasa macam berbaloi trekking 3 jam...

    Regards,
    -Strider-

    ReplyDelete
  7. wohaaa dah lama ni x mandi air terjun.....mcm best jer air terjun nih

    ReplyDelete
  8. kalau lah ada geng yg suka adventure mcm ni

    ReplyDelete
  9. tak tau pulak aku dekat lata medang ade lata makau... hehe..aku tau aku g..dah 3 kali aku naik lata medang

    ReplyDelete