Tuesday, 22 October 2013

Bali Island-Pura Tirtha Empul-Part VI

Bali - The Island of Gods.
(14hb September - 17hb September,2013)

Pura Tirtha Empul, Tampak Siring, Gianyar.


BismillahahiRRahmananiRRahiim

Entri kali ini adalah tentang Pura Tirtha Empul, Tampak Siring. Bayaran masuk adalah Rph 15,000.


Tirta Empul Temple (IndonesianPura Tirta Empul) is a Hindu temple in the middle of Bali Island, Indonesia, famous for its holy water where Hindu Bali people go for purification. Tirta Empul Temple was built in 962 A.D. during the Warmadewa dynasty (from the 10th to 14th centuries), at a site where there was a large water spring.
On the left side of the temple is a modern villa on the hill. built for President Sukarno's visit in 1954, which is now used as a rest house for important guests.

Source :http://en.wikipedia.org/wiki/Tirta_Empul_Temple

Konon terdapat sebuah cerita tentang seorang raja yang bernama Mayadenawa, Mayadenawa sangat sakti tetapi jahat. Bhatara Indra pun diutus dari langit untuk membunuh Mayadenawa. Mayadenawa kewalahan lalu melarikan diri dengan berjalan sambil memiringkan telapak kakinya agar tidak terdengar oleh Bhatara Indra. Dari sanalah kemudian muncul nama sebuah desa Tampak Siring. Mayadenawa kemudian meracuni pasukan Bhatara Indra dengan air yang sudah diracuni, Bhatara Indra lalu menancapkan sebuah bendera ke tanah dan tersembur air yang dijadikan penangkal racun Mayadenawa. Konon sumber air itulah yang kini disebut Tirta Empul.

Sumber : http://imadewira.com/pura-tirta-empul-tampak-siring/

























































13 comments:

  1. Saya ni kan suka juga kalau gi melancong ke Indon, banyak dah tempat kat indon saya terjah, tapi kat Bali ni jer belum sampai lagi. Yang bebenornya saya ni takut sikit nak gi Bali sebab saya takut tengok patung2 yg rupa dia pelik2 tu... dah banyak kali kawan travel saya ajak

    ReplyDelete
  2. nmpak menarik..banyak btol ye ptung di sekitar kuil ni..ni kalau dapat h.moon kt Bali mmg syok =)

    ReplyDelete
  3. teringin nak ke bali ... skrg tgk gmbr jerk lh dulu ^^

    ReplyDelete
  4. bukan nak kp besar tp bg saya kalau ada kesempatan ada duit lebih afdal ke umrah tau menziarahi makam nabi dan sahabat dan tempat2 nabi spt di Jordan dan lain2 dulu seblom ke destinasi yg ada patung2,berhala2 dan kuil2 yg bukan sealiran dgn agama Islam bagi yg beragama Islam....wallah hu alam....

    ReplyDelete
  5. Mesti dah tak terkata seronoknya di sana...hanya gambar menceritakan segala :))

    ReplyDelete
  6. oke
    cuci mata dulu
    cari semangat nak pegi
    hehe

    ReplyDelete
  7. wah cantik...beznye di bali mcm2 tmpt menarik
    yumida isi tabung Nuffnang sini - sunsilk- selamat menabung :)

    ReplyDelete
  8. wah cantik.. seronoknya dpt mandi kat kolam mcm tu.. rasa segar & semulajadi je. Best.. klik tabung sahabat.. :)

    ReplyDelete
  9. bali dengan keunikan temple diorang.. cantik..

    ReplyDelete
  10. Apa tanda pakai kain macam tu Tuan Khairuddin?

    ReplyDelete