Thursday 23 January 2014

Gumuk Pasir Parangtritis, Bantul ,Yogyakarta

Gumuk Pasir,satu-satunya gurun di Indonesia dan Asia Tenggara.


Fenomena gurun pasir (Bukit Pasir atau sand dune) ini terdapat di sebelah barat  Pantai Parangtritis, Kabupateh Bantul, Daerah Istimewa Yogyakarta. Penduduk setempat menyebutnya sebagai daerah "Gumuk Pasir". Gumuk Pasir memiliki panjang 15,7 kilometer dari hilir Sungai Opak menuju ke  Pantai Parangtritis dan dua kilometer dari garis pantai. Perjalanan dari Yogyakarta menuju Gumuk Pasir memakan masa lebih kurang lebih 45 minit. Anda perlu menuju ke Jalan Parangritis dan meneruskan perjalanan ke selatan (lebih kurang 30 Km). Apabila sampai ke Pantai Parangtritis, anda akan menemui Hotel Gandung dan ambil arah ke barat ke arah pantai Depok. 

Pada waktu siang hari, udara di Gumuk Pasir sangat panas. Pada waktu malam, udaranya sangat dingin, seakan-akan temperatur di Gurun Sahara, Afrika atau Guru Gobi,China. Fenomena unik ini hanya ada satu-satunya di Indonesia. Gumuk Pasir terbentuk akibat pergerakan angin. Angin membawa pasir-pasir dari letusan Gunung Merapi. Pasir ini terbang ke arah laut kemudian bersatu dengan air dan menjadi pasir halus. Proses ribuan tahun membuat pasir-pasir halus terbentuk menjadi bukit pasir seperti kelihatan sekarang.. 

Gumuk Pasir telah dijadikan pusat penyelidikan bagi ahli penyelidik dan berbentuk bulan Sabit. Bahkan, Keindahan dan keunikan fenomena Gumuk Pasir menjadi inspirasi kebanyakan photographer untuk mengambil gambar. Selain itu, kadang-kadang  jemaah haji di Yogyakarta menjadikan Gumuk Pasir tempat melakukan manasik haji sebelum berangkat ke Mekah, untuk berlatih menyesuaikan diri dengan udara di gurun Arab nanti. Anda boleh mengunjungi Museum Geospatial Gumuk Pasir untuk mengetahui lebih lanjut tentang Gumuk Pasir.
















Rujukan :

http://travel.okezone.com/

13 comments:

  1. macam padang pasir pun ada ni... ^_^

    ReplyDelete
  2. Subhanallah... Cantiknya! Muz mmg suka tgok awan. Nak2, yg berkepul dlm pelbagai rupa mcm ni....

    ReplyDelete
  3. Subhanallah.. sungguh cantik permandangan.. menenangkan...

    ReplyDelete
  4. subhanallah.. cantiknya alam ciptaan Allah..

    ReplyDelete
  5. waahh.. pembentukkan beribu2 tahun..

    ReplyDelete
  6. suka baca penerangan MKL tentang sesuatu tempat tu
    gambar pula buat saya rasa macam saya
    pun ada dekat sana =)

    salam jumaat MKL

    ReplyDelete
  7. Subhanallah.. Maha Suci Allah yang mciptakan segalanya.. hanya kpadaNya kita mmuji atas sgala keindahan.

    ReplyDelete
  8. Terima kasih semua kawan blogger. Moga anda dimurahkan rezeki. Amin,insyallah.

    ReplyDelete