Saturday, 30 November 2013

Telaga Merdada, Dieng

November,2013

Telaga Merdada terletak di Desa Karangtengah, Kecamatan Batur, Kabupaten Banjarnegara. Dari Dieng, ambil jalan menuju  ke Pasar Batur.  Telaga ini adalah telaga terluas di Dataran Tinggi Dieng.
Telaga terkenal dengan deretan bukit bukau, kebun sayur, dan hamparan hutan mini yang cantik menawan.

Menurut pemandu pelancongan kami, telaga ini tidak pernah kering walaupun dalam musim kemarau dan memiliki mata air di dasar telaganya. Kaki pancing seringkali mengunjungi telaga ini. Tiket masuk Rp 5.000,00 tetapi semasa lawatan saya tidak  ada petugas retribusi yang bertugas.








21 comments:

  1. Wow.. mmg seronok klu memancing tempat mcm tu..
    menabung churp2.. selamat berhujung minggu.. :)

    ReplyDelete
  2. cantiknya kat sini....
    wah teringin juga nak melawat kat sana...huhu

    ReplyDelete
  3. Cantik view pemandangan di situ. Subhanallah...

    ReplyDelete
  4. pemandangan yg cantik..
    yg dkat sekitar tasik..yg nampak mcm batas2 tu orang tanam sayur ke bro?

    ReplyDelete
  5. Cantik pemandangan, sejuk mata memandang

    ReplyDelete
  6. fuhh...telaga..? macam tasik je..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bagi kita tasik..bagi depa telaga....lain padang lain belalang.

      Delete
  7. Dua tiga kali saya baca diskripsi yang ditulis. Susah nak sebut nama-nama tempat yang banyak tu. Hehe. Lagi satu, perahu biru tu cukup menarik hati saya. Teringat sewaktu belajar pendidikan seni di sekolah. Latar tasik atau sungai dengan sebuah perahu kerap kali jadi pilihan kami untuk dilukis dan diwarnakan. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sememangnya diskripsi itu susah disebut...saya pun begitu juga.

      Delete
  8. Satu kawasan yang memberikan pengalaman yang hebat.

    ReplyDelete